Den sju kilometer långa sträckan mellan Västergarn och Klintehamn är osäker för cyklister och fotgängare, eftersom det saknas gång- och cykelväg. En förstudie med förslag på åtgärder var klar redan 2011. Då räknade man med byggstart 2015 och att cykelbanan skulle bli klar under 2016.
Ett förslag blev klart hösten 2015 och efter en första remissomgång gick förslaget ut på samråd i mars 2016. Möjligheten att yttra sig gick ut den 4 april.
Trafikverket vill bygga gång- och cykelvägen huvudsakligen på landsidan. På sjösidan om väg 140 är risken större för skador på naturen.
Befintlig gång- och cykelväg från Visby, som slutar strax norr om Västergarn, förlängs på sjösidan för att undvika att anlägga en överfart i en kurva. Genom Västergarn föreslås dubbelsidiga, enkelriktade cykelfält.
Innan Trafikverket kan gå vidare ska länsstyrelsen yttra sig, och mark- och miljödomstolen måste även godkänna och ge tillstånd för de två broar som ska byggas över Västergarnsån och Varbosån.
Efter länsstyrelsens beslut ska Trafikverket på nytt ta upp ärendet och göra en fastställelseprövning där cykelbanans påverkan på miljö, hälsa, intrång och olägenheter med mera prövas i sin helhet. Den prövningen kommer att göras under hösten.
Först därefter, och om Trafikverket kommit fram till att fördelarna överväger nackdelarna, kan en upphandling göras. Trafikverket räknar med att göra den i början av 2017. Därmed kan byggstart tidigast komma att ske hösten 2017.