Förslaget om en flygskatt, för att minska flygandet i Sverige, har gått ut på remiss. Bland annat har länsstyrelsen på Gotland och Region Gotland uttalat sig kritiskt om flygskatten för Gotlands del och SAS har hotat med att minska antalet avgångar om skatten införs.
LÄS MER: Tung gotländsk instans säger nej till flygskatt
Nu går även idrottsrörelsen ut och varnar för vad det skulle få för konsekvenser för deras del. Glesbygdsregioner som Gotland och Norrlandslänen skulle drabbas extra hårt.
– Det är ett slag mot idrottsrörelsen. Jag ska inte slå på stora trumman och säga att nu måste vi lägga ned men det känns oerhört tungt, säger Bo Ronsten, distriktsidrottschef för Gotlands idrottsförbund.
LÄS MER: SAS hotar att lägga ned sin trafik till ön
Förbundet har gjort beräkningar baserat på sin statistik på hur ofta lagen flyger. Om lagen skulle flyga som de gjort de senaste två åren skulle skatten innebära en fördyring med runt 300 000 kronor för Gotlands idrottsförbund.
– Vi vill ju självklart ta ansvar för miljöfrågor men denna skatt ser vi ju inte att den ger den förväntade effekten utan slår grymt orättvist regionalt.
Bo Ronsten menar att idrotten på Gotland inte har något val. I de fall lagen ska långt, som till exempel när Visby Ladies åker upp till Luleå, är båten inte något alternativ.
– Det skulle ta fyra dagar upp och ned.
Han säger att idrotten på ön i mesta möjliga mån tar båten.
– Vi åker mycket mer båt nu än vad vi gjorde när den tog fem, sex timmar. Då flög vi mer, säger Bo Ronsten.
Att man skulle ta regionalpolitiska hänsyn om flygskatten införs tror inte Bo Ronsten på.
– Regionalpolitiska frågor går bakåt och det här blir ytterligare ett slag.
Idrotten är inte någon officiell remissinstans till förslag om flygskatt men Riksidrottsförbundet har ändå skickat in en spontan remiss på förslaget. Läs hela Riksidrottsförbundets inlaga här>>
LÄS MER: Regionen säger nej till flygskatt
Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.