I juni förra året delegerade tekniska nämnden till förvaltningen att göra en ny upphandling av driften av återvinningscentralerna i Fårösund, Ljugarn, Hemse, Klintehamn och Burgsvik. Men efter turbulent tid hade dock de som skulle ansvara för upphandlingen, avdelningschef och enhetschef, slutat.
– Vi hamnade i en jättetrång sits. Alternativet var att stänga återvinningscentralerna helt eller göra upphandlingen på det sätt vi gjorde, säger förvaltningschefen Patric Ramberg och påpekar att regionen var fullt medveten om att upphandlingen stred mot reglerna.
Avtalet med den tidigare entreprenören Fröjelstugan gjordes med en direktupphandling. Bolaget fick ansvar att driva återvinningscentralerna fram till den sista mars i år. Avtalet var värt tre miljoner kronor, en för hög summa för en direktupphandling. Konkurrensverket har därför beslutat om en upphandlingsskadeavgift om 220 000 kronor.
– Vi har inte resonerat om hur vi ska göra, men jag bedömer att vi inte bör överklaga. Vi får ta det här, säger Patric Ramberg.
I september förra året inleddes en upphandling som följer lagen om offentlig upphandling. I januari beslutade tekniska nämnden att anta Fröjelstugans anbud, och ett avtal tecknades i februari. Avtalet började gälla den 1 april och löper till och med den 31 mars 2024. Möjlighet finns att förlänga avtalet två gånger, med ett år åt gången. För arbetet med återvinningscentralerna får Fröjelstugan sex miljoner kronor per år.