Höjda priser drabbar öns odlare

Från första februari höjer Schenker sina fraktpriser både till och från Gotland. Det drabbar öns livsmedelsproducenter hårdast. ”Jag är inte glad”, säger Frans Brozén.

STOCKHOLM 20080228 Överlastade fordon dyra för staten.Trots att antalet överlastade långtradare minskat kör var fjärde med för mycket last. Det sliter hårt på vägarna och kostar varje år omkring 200 miljoner i extra vägunderhåll.
Foto Bertil Ericson / SCANPIX / Kod 10000

STOCKHOLM 20080228 Överlastade fordon dyra för staten.Trots att antalet överlastade långtradare minskat kör var fjärde med för mycket last. Det sliter hårt på vägarna och kostar varje år omkring 200 miljoner i extra vägunderhåll. Foto Bertil Ericson / SCANPIX / Kod 10000

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Fraktpriser (GA)2016-01-23 05:30

Gotlandstillägget infördes efter riksdagsbeslut för 40 år sedan. Det innebär att 0,4 procent av fraktkostnaderna i landet samlas in av de rikstäckande transportföretagen, för att subventionera gotlandsfrakterna. Varje företag har sin egen pott, och prissättning.

Schenker är störst på frakter till och från ön. Före jul beslutade de centralt att höja sina priser från och med 1 februari.

– Vi har så pass mycket trafik att subventionerna på gotlandstillägget inte räcker till, säger Björn Widerström, platschef för Schenker på Gotland.

För en pall varor ökar fraktkostnaden med 135 kronor. För en lastbil och släp med 1 275 kronor.

– Jag tycker inte att det är jättebra för gotländskt näringsliv, säger Björn Widerström, men konstaterar att siffrorna gör att företaget tvingas ta mer betalt.

Han tror att prisökningen kommer att drabba exempelvis producenter av livsmedel med förhållandevis lågt kilopris värst.

Dit hör grönsaksodlare Frans Brozén, som skickar lök, polka- och gulbetor till fastlandet.

– Jag skickar mellan ett och två ton om dagen fem dagar i veckan, säger han.

Efter prisökningen har Frans Brozén räknat ut att frakten blir 22 öre dyrare per kilo.

– Jag tycker inte om det här, säger han.

Björn Widerström räknar med att det nu blir diskussioner bland kunderna, eftersom prishöjningen är ensidig från Schenkers sida och inte görs av konkurrenterna.

– Vi får se vad det här leder till, marknaden får styra, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om