Tonen allt hårdare i mångmiljontvisten

DG hävdar att Trafikverket inte agerar som en seriös motpart. Man undrar om verket menar att DG skulle ha vägrat utföra trafiken under januari 2015 och därmed inom några dagar ha orsakat akut livsmedelsbrist på Gotland.

Styrelseordförande. Urban Bäckström ska vittna under sanningsförsäkran.

Styrelseordförande. Urban Bäckström ska vittna under sanningsförsäkran.

Foto: JONAS EKSTRÖMER / SCANPIX

GB och Trafikverket (GA)2016-04-28 06:00

Tonen mellan parterna i 20-miljonerstvisten har hårdnat markant när den närmar sig domstolsförhandlingar. Destination Gotland (DG) har också vunnit en juridisk delseger. Detta sedan Stockholms tingsrätt avslog verkets protest mot DG:s alternativa skadeståndsyrkande.

Enligt detta krävde DG de 20 miljonerna alternativt som ett skadestånd enligt Trafikverkets ansvar för deras förhandlare, DG anser att verket förfarit vårdslöst vid ingåendet av avtalen.

Trafikverket yrkade att tingsrätten skulle avvisa den nya omständigheten. I sitt beslut den 30 mars avslog Stockholms tingsrätt verkets avvisningsyrkande.

DG kritiserar också Trafik-verkets handläggning. ”Det kan rimligen inte ha krävts drygt fem veckor för att formulera detta avvisningsyrkande. DG anser att Trafikverkets processföring inte är lojal och inte är vad man kan förvänta sig av en seriös motpart”, skriver DG:s ombud Jan-Mikael Bexhed och Elin Nilsson till rätten.

Den 7 april inkom Trafikverkets slutliga bevisuppgift och i denna håller man fast vid sin tidigare inställning. Hans Rode och Christer Agerback har bara förhandlat. De har inte skrivit under något avtal som de inte hade behörighet till utan justerat ett protokoll. DG har varit oaktsamt som underlåtit att närmare kontrollera duons behörighet att ingå det påstådda avtalet.

Skulle rätten ändå komma fram till att skadeståndsskyldighet föreligger ska det jämkas till noll eftersom DG har underlåtit att begränsa sin skada, hävdar verket.

Därefter inkom DG med ett kompletterande yttrande i vilket man inte säger sig förstå hur DG underlåtit att begränsa sin skada, och levererar en rejäl bredsida:

”Menar Trafikverket att DG skulle ha begränsat sin skada genom att vägra utföra trafiken under januari 2015 och lämna Gotland utan sjöförbindelser för passagerare och godskunder under en månad, vilket skulle ha medfört akut livsmedelsbrist på Gotland inom någar dagar, katastrofala följder för Gotlands näringsliv och äventyrat vitala svenska nationella säkerhets- och försvarsintressen?”

Hade DG vetat att man inte skulle få de 20 miljoner kronor januari 2015 hade man inte ingått Korttidsavtalet, framhåller rederiets juridiska ombud.

Hörs i tvisten

DG har åberopat förhör under sanningsförsäkran med: Christer Bruzelius, vd, Urban Bäckström, styrelseordförande samt styrelseledamöterna Eric D Nilsson, Håkan Johansson och Bengt-Erik Bengtsson.

Trafikverket har åberopat vittnesförhör med: Lena Erixon, generaldirektör, Gunnar Malm, före detta generaldirektör, Hans Rode, förhandlare, Christer Agerback, förhandlare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!