De fruktar översvämningskatastrof

Efter sex år vann Trafikverket striden och kan börja bygga bron över Gothemsån. För trång, hävdar ortsborna och befarar stora problem och översvämningar i framtiden.

Oroade. Ulf Smedberg, ordförande i Gothemåns vattenråd, Johan Kolmodin, ordförande i Lina myrs dikningsföretag och Tore Pettersson, vice ordförande i dikningsföretaget, är oroliga för framtiden. Den nya bron hade behövs breddas tre meter, anser de.

Oroade. Ulf Smedberg, ordförande i Gothemåns vattenråd, Johan Kolmodin, ordförande i Lina myrs dikningsföretag och Tore Pettersson, vice ordförande i dikningsföretaget, är oroliga för framtiden. Den nya bron hade behövs breddas tre meter, anser de.

Foto: Henrik Radhe

Gothem2016-08-22 06:00

I januari 2010 meddelade Trafikverket att de behövde en ny bro över Gothemsån, nedströms Lina myr. Den befintliga invigdes 1943 av kung Gustaf V och landshövding Erin Nylander. Flera gånger har den byggts om och till, men den tål inte dagens tunga vägtransporter.

Samrådsmöten och en lång juridisk process inleddes. Bygget drog ut på tiden när markägare och boende uppströms protesterade mot vad de anser vara en för trång bro.

– 1958 grävdes ån ut. Enligt vattendomen ska den ha en bottenbredd av 15 meter, säger Johan Kolmodin, ordförande i Lina myrs dikningsföretag.

Bron från 1943 har en inre bredd av 12 meter. Trafikverket ville göra bron ännu smalare.

– De ville spara pengar genom att ha ett kortare brospann. Vi lyckades utöka spannet till 12 meter igen, säger Ulf Smedberg, ordförande i Gothemåns vattenråd.

Men vattenråd och dikningsföretag menar att bron måste breddas till 15 meter. De pekar på klimatförändringar och SMHI:s prognoser för framtiden.

– Vi går mot extremväder, det ser vi redan nu. När regnen kommer får vi ett större flöde och då kommer bron att bli en flaskhals, säger Ulf Smedberg.

Avrinningsområdet omfattar en femtedel av Gotlands yta och Lina myrs dikningsföretag har ansvar för 800 hektar bördig jordbruksmark. Redan har översvämningar skett som fått konsekvenser.

– Källare i hus i närområdet fylls och grödor skadas för miljontals kronor, säger Tore Pettersson i dikningsföretaget.

De varnar nu för översvämningskatastrofer, där grödor som innehåller mängder av näring i form av kväve och fosfor dras med.

– Vid en översvämning åker näringen rakt ut i Östersjön. Det här är en miljöbomb, säger Ulf Smedberg.

Med en ny bro på 15 meter skulle kapaciteten ökas med ytterligare en tredjedel, hävdar markägarna. Men Trafikverket är inte intresserade. I kampen mot statens planer har dikningsföretag och vattenråd överklagat besluten. Ärendet har passerat Mark- och miljödomstolens jurister ända upp i Högsta domstolen. För en vecka sedan meddelade HD att man nekar prövningstillstånd. Efter sex års bråk kan Trafikverket nu bygga sin bro.

– Det skulle inte förvåna mig om det här har kostat Trafikverket mer än om de hade byggt bron 15 meter från början, säger Johan Kolmodin uppgivet.

Brobygget:

Ombyggnaden av bron vid Västerbjärs är planerad att påbörjas 2017 och pågå till 2018.

Väg 624 över Gothemsån måste stängas av under byggskedet.

Förbifart föreslås ske inom befintligt vägnät.

Kostnaden för projektet beräknas till 12 miljoner kronor.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!