Geab informerar öns pensionärer
Geab kommer nu att gå ut till pensionärsföreningar för att informera om elmarknaden efter den senaste tidens anmälningar om bluffkontrakt från oseriösa elföretag.
- Vi förklarar lite hur elmarknaden fungerar och det blir möjlighet att ställa frågor. Det blir en liten turné på Gotland i november-december, säger Sven-Olov Karlsson vid Geab, Gotlands Energi AB.
- Men vi skall inte sälja abonnemang, det är en fri elmarknad.
Han menar däremot att den marknadsföring som vissa bolag ägnar sig åt medför att hela branschen i förlängningen kan få dåligt rykte.
- Det pågår en utredning inom Svensk Energi om hur det skall gå att komma åt bolagen som blålurar folk. Det finns flera, Göta Energi var i gång i Visby för några somrar sen.
Det bolag som nu varit aktuellt, Energibolaget i Sverige AB, känner han väl till. När kunden fått uppgiften om att de bytt leverantör eller fått en faktura hör de ofta av sig till Geab.
- De har ett antal anmälningar mot sig. Men vi kan inte göra något åt det i sak utan det är konsumenten som måste anmäla om bolaget handlat oetiskt.
Hur ligger då Elbolaget till prismässigt för den som byter. Enligt Sven-Olov Karlsson blir det ingen lysande affär.
- Jag vet inte exakt vad de har för erbjudande i dag. Men tidigare har de sagt sig kunna sänka kundens pris med tio procent. Men då gäller det tills vidare-pris. De har ändå varit 15 procent dyrare än vårt avtalspris.
Han påpekar också att Elbolaget främst vänder sig till boende i lägenheter. Och för normalstora sådana blir det inga jätteskillnader prismässigt att byta överhuvudtaget.
- Ett öres prisskillnad gör 30 kronor per år för en standardlägenhet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!