Saltfritt och slitage ger knöliga vägar

Spårslitna vägbanor gör att det blir svårare att jämna till vägbanans rådande isojämnheter. Salt skulle fungera under vissa förhållanden, men inget talar för att saltstoppet kommer att upphävas.

Gotland 2011-01-11 04:00

Vintervädret med rådande trafikproblem är en given snackis. För tillfället handlar det om de för tillfället isknaggliga väg- och gångbanorna och vad som görs/inte görs och borde göras åt fenomenet, när det töar och fryser på.

Återupptagen saltbekämpning börjar nämnas allt oftare. Saltstopp har det varit i 25 år, beslutet togs vintern 886/87, bland annat av miljöhänsyn eftersom det var dåligt för grundvattnet.

- Jag tror inte att någon ångrar det. Bor man i stan och inte har bil tycker man nog att det är bra med salt, men gotlänningarna är bilburna. Och det funkar bara vid vissa grader, blir det för kallt blir det fortfarande isbildning, säger Leif Thomsson, enhetschef vid gata/väg vid samhällsbyggnadsförvaltningen.


Kross mer psykologiskt
- Jag tror inte nån vill ha tillbaks det, det handlar om någon promille och mest om återvändare från Stockholm eller andra områden där de är vana vid saltning. Sandar gör vi så mycket vi kan. Vi har kross och grus. Granitkross syns bättre och är därmed mer psykologiskt men det blev för mycket punkteringar på cyklar så nu använder vi gotländsk kalkstenskross som är mjukare.

Varför kan då väghyvlarna inte få bort det ojämna istäcket effektivare?

- Det beror på hur hård isen är. Om maskinen väger 17-20 ton kan den bara lägga på den vikten. En vägbana är också urholkad efter däcken, inget stål ser ut så oavsett om det är riv- eller skärstål. Det blir modd i spåren och sen kör man i det så det blir varmt/kallt och då blir det knagglar. Och vid korsningar/rödljus påverkar bilarnas katalysatorer, det blir varmt när bilen väntar och då smälter lite is.


Offensiv i dag
Men under tisdagen sätts en offensiv in med för att få bort snömassorna i stan så att det ska gå att ploga effektivare igen. 8-10 extra lastmaskiner och 12-15 lastbilar för bortforslingen lejs in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om