Årets sommar- och turistsäsong pågår för fullt. Samtidigt smider en av öns allra största aktörer stora planer för att utöka säsongen – från sommar till hela året.
Nyligen gjorde Destination Gotland klart med en ny reklambyrå. Tillsammans med den kreativa partnern B-reel hoppas de nu lyckas med visionen att utveckla Gotland som destinationsmål året om och således få besöksnäringen att växa.
– I dag kommer de allra flesta hit under tre månader. Vi tror att Gotland har mer än så att erbjuda. Vi vill ha en hållbar turism, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.
Huvuduppdraget handlar alltså om att etablera Gotland som en året runt-destination.
– Sommaren är såklart väldigt viktig för oss. Men vi vill ha ett mer fördelat resande, säger Adam Jacobsson.
För att förverkliga visionen är tanken att visa upp fler anledningar att resa till ön under hela året. Och på ett tydligare sätt visualisera och kommunicera dem. Till hjälp tar man den nya reklambyrån. Adam Jacobsson menar att Gotland, vad gäller boende, aktiviteter, kultur och mat, visst håller en hög nivå även efter och innan sommarmånaderna.
– Gotland håller definitivt en hög klass året runt, säger han, och fortsätter:
– Vi har inte lyckats kommunicera att det utbudet finns. Här tror vi det finns outnyttjad potential och kapacitet.
Adam Jacobsson lyfter bland annat fram att man tror på Gotland som ett mer utpräglat weekend-resmål än vad det är i dag. Reportage, rörligt som stillbild, från gotländska smultronställen är tänkt att utgöra grunden i det framtida arbetet kring öns reklamkampanjer.
Enligt Adam Jacobsson ska färdiga reklamkampanjer och koncept, som ska börja produceras redan under sommaren, börja visas under våren 2020.
Målet är att få ut sitt budskap så brett som möjligt över landet.
Från Destination Gotlands håll är tron på att göra Gotland till mer än bara ett semesterparadis stark.
– Vi är övertygade om detta och vi tror att alla, hela ön, har att vinna på att det lyckas, säger Adam Jacobsson.
Under vecka 33 planerar Destination Gotland att inleda inspelningarna av kommande reklamfilmer.
Destination Gotland har tidigare samarbetat med byråer som House of Friends och numera konkurssatta Gotlandsbyrån Hill. Samarbeten som renderat i reklamkampanjer så som ”Gotland – Jorden runt på en ö” och "Gotland different days", i den senare hördes bland andra "Så mycket bättre"-bekantingen och artisten Titiyo.