Gotland Rings tilltänkta banexpandering med en sydslinga på området vid Storugns har funnits planerad i många år. Under 2018 väntas arbetet komma igång, med en ny uppdaterad layout av banan.
– Genom ett samarbete med Nordkalk så kommer vi få ytterligare markområden på ett arrendeavtal med optionsrätt att köpa, så vi håller på att expandera markområdet. Detta ska nu dokumenteras exakt, och sydslingans dragning kommer bero på hur brett det här markområdet blir. Därför avvaktar vi lite med att sätta igång arbetet just nu, säger Gotland Rings ägare Alec Arho Havrén.
Den tidigare versionen av sydslingan var planerad att bli 4,2 kilometer lång, nu blir den lite längre.
– Ja, det är 200-300 meter det rör sig om.
Det skulle innebära att Gotland Rings totala längd, närmare 8 kilometer, blir världens längsta bana med modern standard.
– Det betyder att den skulle bli längre än Spa i Belgien och alla andra formel 1-banor. Det skulle kunna innebära ett större attraktionsvärde.
Ett tydligt fokus kommer finnas på trafikelektrifiering.
– En del av sydslingan ska förses med induktiv laddning, så att man med elbil kan köra i en laddningsfil. Det är väldigt spännande, teknologin går hela tiden framåt.
Det rättsliga efterspelet till följd av vindkraftsverkolyckan i augusti 2015 pågår. Gotland Ring kräver mångmiljonskadestånd för de skador som åsamkades banan på grund av oljeläckage efter olyckan.
LÄS MER: "Det här är en katastrof för oss"
Domstolsförhandlingen i Mark- och miljödomstolen avslutades den 8 februari och domen väntas falla den 8 mars.
LÄS MER: Gotland Ring kräver mångmiljonbelopp
Rättsprocessen påverkar naturligtvis expansionsarbetet med banan.
– Mycket beror på vad som sker i domstolen och utfallet där.
Att byggandet av sydslingan inte blivit av tidigare tycker Alec Arho Havrén är på både gott och ont.
– Hade vi byggt tidigare hade det inte varit med samma teknologi som vi kan använda i dag, på det sättet är det bättre att vi väntat.
Vid sidan om expansionsarbetet så kommer det göras en del andra förändringar under 2018.
En läktare bestående av kalkstensblock håller på att byggas, mellan banområdets paddockbyggnad och banan.
– Den kommer bli drygt 40 meter lång och med tre rader, så det blir en miniläktare. Den kommer vara med viss marginal till banan så att man kan ha ett utställningsområde nedanför läktaren.
I anslutning till paddockbyggnaden så kommer också en tennisbana att anläggas under våren.
Säsongen på Gotland Ring startar i april. En nyhet i år är att STEC, Swedish Touring Endurance Championship, kommer köra en tävling på Gotland Ring i september.
– Det blir roligt. Men motorsporten är inte vår huvudbusiness. Vi möjliggör motorsport, men för oss är bilindustrin, trafikelektrifiering och miljöteknologin det som vi håller fokus på, säger Alec Arho Havrén.