- Almedalsbiblioteket tar över Supermarits datorspel

Projekttiden går mot sitt slut och Supermarit lämnar över sin spelsamling till Almedalsbiblioteket. Nu satsar Supermarit framåt på Nordens första nätverk för kvinnor inom spelbranschen.
- Projektet har förändrat folks uppfattning och medvetenhet, säger Annika Olofsdotter Bergström.

Gotland2007-09-15 06:00
EU-projektet Supermarit som jobbat för att stödja och stärka flickor och kvinnors position inom dator- och spelvärlden tar slut i oktober. I fredags och i dag pågår Supermarit bombastic i Almedalsbiblioteket och i Wisby strand. Under dagarna har allmänheten chans att ta del av föreläsningar, möta spelföretagare som ställer ut samt prova olika datorspel. Inte minst Supermarits egen samling som Almedalsbiblioteket tar över i samband med att projektet upphör.
- Det är jättekul att det här blir ett spelbibliotek som alla kan få del av, säger Emma Mellander, Supermarit.
För tre år sedan startade projektet av tre kvinnliga studenter som studerade vid högskolans spelutbildning. Ett av målen var att få in fler kvinnor inom spelbranschen. Större delen av det senaste året har projektet haft sex heltidsanställda i satsningen.

Attitydförändringar
Under åren i projektet har Supermarit bland annat jobbat med medvetenhet och attityder vid skolor, inspirerat kvinnliga studenter vid spelprogram att gå vidare och bli yrkesverksamma, få spelföretagen att jobba för att anställa fler kvinnor samt skapa nätverk mellan kvinnliga yrkesverksamma och forskare inom området. Tjej-lan på högskolan, workshops och temadagar har även rymts inom projektet. Med i många avseenden lyckade resultat.
- Längs vägen har vi fått mycket uppmärksamhet och vi har sett attitydförändringar inom spelbranschen, säger Annika Olofsdotter Bergström som varit med från början.
Jämfört med vid projektstarten har fler kvinnor gått in i spelbranschen och fler kvinnliga studenter har sökt sig till Högskolan på Gotlands spelprogram. Antalet kvinnor som jobbar inom spelbranschen har ökat med det dubbla, från åtta till 16 procent. Tiden spelar in, men troligt är att Supermarit har del i resultaten, enligt Annika Olofsdotter Bergström.
- Vi har jobbat hårt för att få upp medvetenheten i branschen, säger hon
Ett annat viktigt resultat är nätverket som byggts mellan ett 60-tal aktiva kvinnliga yrkesverksamma spelutvecklare samt forskare vid universiteten. Nu satsar Supermarit på nätverket och kontakterna genom träffar i Stockholm varje månad, det första nätverket i Norden för kvinnor i spelbranschen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om