- Vi kände oss rejält lurade

Torgny och Ann-Greta Nilsson i Tingstäde försökte förgäves öppna ett sparkonto på Nordea.

Gotland2007-05-21 06:00
Torgny och Ann-Greta Nilsson sökte efter bästa kontot att samla sina sparpengar på. De tyckte sig ha hittat vad de sökte. De rensade sina konton i sin dåvarande bank och gick med en postväxel till den nya banken, Nordea.
Försöket misslyckades dock helt. Den information som paret fått från Nordea innehöll inte hela sanningen. Torgny och Ann-Greta fick gå tillbaka till sin gamla bank och öppna ett nytt konto.
Torgny Nilsson hänvisar till informationen han fick från Nordea när han undersökte möjligheterna att ordna bättre villkor för sitt eget och sin frus sparande. Det är en rik flora av konton på två A 4-sidor.
Det som lät mest intressant för Nilssons var "Förmånskonto".
Enligt informationen ges 2,25 procents ränta på belopp upp till 100 000 kronor. För belopp som överstiger 100 000 kronor är räntan 3,15 procent.
- Det lät lockande, säger Torgny Nilsson. Vi hade två olika konton och om vi slog samman dom och flyttade till Nordea så skulle det bli bra för oss.
I informationen från banken framgick att den som har ett förmånskonto har en uttagsbegränsning till fyra fria uttag samt uttag av ränta. Uttagsavgiften är 1,5 procent av uttag, minimum 20 kronor.

Osynliga krav
När Nilssons kom till Nordea-kontoret blev det stopp för planerna. Det ställdes krav på insättarna som de inte kände till och inte uppfyllde.
Man måste vara ansluten till bankens "Fördelsprogram", alltså vara kund hos banken sedan tidigare och ha ett lönekonto i banken. Detta framgick inte av informationen. Man måste gå djupare in på hemsidan för att få detta klart för sig
Fördelsprogrammet är indelat i två nivåer, Förmånskund och PLUS-kund, samt erbjudandet Ung Vuxen för den som är mellan 18 och 28 år.

Omöjligt
För Nilssons visade det sig omöjligt att öppna ett Förmånskonto. Det banken kunde erbjuda var ett kapitalkonto med 1,10 procents ränta, men det skulle vara en klar försämring för Torgny och Ann-Greta jämfört med hur de haft det tidigare. Det var för att förbättra villkoren som de tagit ut sina pengar.
Makarna fick, aningen slokörade, bege sig tillbaka till sin gamla bank och be att få öppna ett nytt konto.
- Vi kände oss rejält lurade, säger Torgny Nilsson, som trots detta inte kan hålla sig för skratt när han berättar historien om hur han och hustrun var ute och luftade sina besparingar ett tag.

Skall rätta
GA har återberättat Torgny Nilssons historia för Nordeas pressansvarige Boo Ehlin på huvudkontoret i Stockholm.
Han säger så här efter att ha konsulterat andra inom företaget:
- Vi kan bara beklaga. Det är givetvis fel att vi inte har den fullständiga informationen också på översikten över våra konton. Vi skall se till så att det blir ändrat på hemsidan. Vi hoppas att det har ordnat sig till det bästa för kunden ifråga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om