­ Visst fungerar det!

­ En ursäkt vore på sin plats!
Det tycker Maritha Wöldern och Göran Karlström på kommunens personalenhet sedan två fullmäktigepolitiker gått hårt fram mot kommunens nya personalsystem.
Själva menar de att problemen som följt i spåren av det stora personalsystemet är rimliga, med tanke på systemets omfattning.
Och de felaktiga löneutbetalningarna blir färre för varje månad som går.

Gotland2003-05-06 04:00
När fullmäktigeledamöterna Lars Wetterlund (s) och Torgny Lihnell (mp) hört talas om problem med införandet av kommunens nya personalsystem passade båda på att i fullmäktige ställa frågor om det nya systemet. Vid sammanträdet förra veckan fick de svar på sina frågor, men passade samtidigt också på att redovisa vad som hade sagts till dem om systemet:
GA refererade interpellationsdebatten förra veckan: Lihnell och Wetterlund berättade om personer som inte hade fått en enda korrekt lön sedan årsskiftet. Och om löneadministratörer som berättat att det nya systemet tar mycket längre tid att jobba med än det gamla.
Och om skräckexemplet Jönköping som tvingats nyanställa administratörer när man köpte nytt system.
Göran Karlström och Maritha Wöldern, som är chefer på kommunens personalenhet, ser mycket allvarligt på politikernas uttalanden.
­ De står ju och säger saker som är fel, konstaterar Maritha Wöldern och förklarar:
­ Torgny Lihnell talar om Jönköping, men där har de ju köpt in ett helt annat datasystem!
Både Göran Karlström och Maritha Wöldern uppskattar att politikerna bryr sig. Det handlar ju om det största datasystemsom Gotlands kommun någonsin har satsat på. Och hela styrkan på kommunens personalenhet har jobbat hårt för att sjösätta systemet. På övertid - eftersom allt skulle genomföras när det var anställningsstopp.
Men just därför bör politikerna ha ett bra underlag innan de uttalar sig i fullmäktiges talarstol, menar de båda.
­ Det har varit problem. Det vill vi inte sticka under stol med, säger Göran Karlström.
<span class=MR>Korrekta underlag</span>
Man har haft en hel del tekniska problem, bland annat började man arbeta mot en server som det var fel på. Men för att systemet alls ska fungera och räkna fram rätt löner så måste underlagen vara korrekta. Det har de inte alltid varit. Men det har ju inte varit det nya personalsystemets fel.
Och med tanke på att Gotland är en stor kommun som också har ansvar för hela hälso- och sjukvården så är det inte konstigt att det tar tid att få ett helt nytt personalsystem att fungera, menar de:
­ De problem som har varit har hållit sig inom rimlighetens ramar. Under upphandlingen var vi i kontakt med mindre kommuner och ingenstans hade det varit smärtfritt att börja med nya datasystem, berättar Göran Karlström.
Införandet av det nya datasystemet har kostat både tid och pengar.
På sikt räknar man på personalenheten med att det ska betala sig.
­ Om vi är beredda på att satsa på det nya personalsystemet så kan det minska administrationen i många led, säger Göran Karlström och tillägger:
­ Men om vi ska kunna gå vidare är det viktigt att alla är med på samma båt!
Det kommer att ta tid innan personalsystemet är helt inarbetat, men nu är det värsta över, tror Maritha Wöldern. De nya funktioner som ska tas i bruk kommer att införas succesivt och i mindre skala.
Och för varje månad som har gått har fler fått korrekta löner. I januari var det ett par hundra anställda som fick för lite pengar. I april fick man korrigera uppåt i ett 20-tal fall.
Personlig portal. Med tiden ska alla kommunanställda kunna söka ledigheter, kolla dagsaktuell komp och söka nya jobb via sin egen personliga portal.
"Visst funkar det". Införandet av kommunens nya personaldatasystem har kostat tid och pengar och man har haft en hel del problem, men inte värre än man kunde förvänta sig, menar Göran Karlström och Maritha Wöldern på kommunens personalenhet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om