100 kronor per passagerare ett hot mot kryssningarna
90 000 kryssningsturister kliver iland i Visby i sommar.Om Sjöfartsverket driver igenom sin nya kryssningsavgift kan de bli betydligt färre, befarar Per-Olof Malmqvist på Ekmans skeppsmäkleri.100 kronor per kryssningsgäst i svenska hamnar kan få rederierna att välja bort Gotland.
<span class=MR>Stora summor</span>
100 kronor är inte så mycket i förhållande till biljettpriset, men för rederierna, som i dag inte betalar någon sådan avgift, blir det stora summor. Skeppsmäklare Per-Olof Malmqvist förklarar:
Kryssningsfartyget Astor som ligger i hamnen i dag har 580 passagerare ombord. För deras del handlar det om en helt ny avgift på 58 000 kronor. Andra fartyg kan få betala upp till 190 000 kronor för ett enda anlöp.
Alla svenska kryssningshamnar drabbas av den föreslagna avgiften. I Stockholm arbetar man intensivt för att stoppa förslaget. Men Per-Olof Malmqvist tror att Visby kommer att drabbas ännu hårdare än Stockholm. Stockholm är huvudstaden, dit vill kryssningsturisterna. Visby kan ersättas av någon annan hamn på andra sidan Östersjön.
<span class=MR>För att få in pengar</span>
Sjöfartsverket lägger fram förslaget för att få in pengar, men Per-Olof Malmqvist tror att den nya avgiften kan vändas till ett minus i statskassan. Avstår kryssningsfartygen från att angöra svenska hamnar så förlorar staten stora summor:
På Gotland gör en kryssningsturist av med ungefär 750 kronor om dagen och därmed betalar de ungefär 150 kronor i moms.
Men är det ändå inte rimligt att kryssningsresenärerna får betala en slant till Sjöfartsverket när de besöker svenska vatten?
Att höja avgiften från 0 till 100 kronor är alldeles för drastiskt. Jag tycker att det är rimligt att de inte ska betala när de kliver iland hos oss utan några andra krav än att få göra av med pengar!
För att förslaget om den nya kryssningsavgiften ska stoppas skriver Per-Olof Malmqvist skrivelser till länsstyrelsen och Sveriges skeppsmäklarförening.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!