100 miljoner extra för färjornas bunkerolja

Rikstrafiken kommer att kraftigt överskrida ramanslaget för trafikupphandlingar 2006.

Gotland2006-06-09 06:00
Överskridandet blir cirka 100 miljoner kronor.
Orsaken är kostnadsutvecklingen på bunkerolja för Gotlandstrafiken. För att täcka in detta skulle taxorna behöva höjas med 60 procent kombinerat med en trafikneddragning om 20 procent. Detta bedömer man inte som rimligt.
Därför vill Rikstrafiken nu få möjlighet att teckna en bunkersäkring.
Rikstrafiken tillskriver nu Näringsdepartementet, Enheten för transportpolitik, för att underrätta om det enligt de senaste prognoserna förväntade överskridandet. Rikstrafiken kommer också med en hemställan om ändring av regleringsbrevet. Man vill ges möjligheten att teckna en bunkersäkring.
Rikstrafiken konstaterar att de alternativ som kortsiktigt står till buds är att minska kostnaderna i trafiken genom samma typ av åtgärder som föreslogs förra året (och vållade kraftiga protester) eller att regeringen beviljar ytterligare medel för att täcka underskottet vilket skedde förra året.
Man bedömer att de prishöjningar och trafikneddragningar som skulle erfordras är så stora att ett sådant alternativ inte är rimligt. Rikstrafiken anger att taxorna skulle behöva höjas med 60 procent kombinerat med en trafikneddragning på 20 procent för att täcka de ökade kostnaderna.

Bunkersäkring
I stället vill man således få möjlighet att teckna en bunkersäkring, det vill säga i princip en försäkring mot oförutsedda bunkerkostnadsökningar. Den stora fördelen är att kostnaderna då blir förutsägbara under den aktuella perioden. En nackdel är att tecknandet av en sådan försäkring sannolikt innebär en högre bunkerkostnad för trafiken eftersom försäkringsbolaget vill tjäna pengar och därför kommer att ta ut en riskpremie för sitt åtagande.
- Vi vil ha möjligheten att teckna en sådan, men det är inte givet att vi kör i gång bara för att möjligheten finns eftersom det kan bli mycket dyrt. Men nu får regeringen ta ställning, kommenterade Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert vid torsdagens Visbybesök.

Svårt att spå utvecklingen
Rikstrafiken noterar att det i dag förefaller vara extremt svårt att försöka förutspå den framtida oljeprisutvecklingen. Men för att möjliggöra en säkring mot detta måste således myndighetens regleringsbrev ändras, något som man nu ansöker om. Rikstrafiken konstaterar att det sannolikt är ovanligt med en sådan säkring vid en myndighet men framhåller att Vägverket medgetts möjligheten att på liknande sätt försäkra sig mot kraftiga ökningar av asfaltpriser.

Tvistar fortfarande
Rikstrafiken och Destination Gotland är fortfarande i tvist om avtalet mellan parterna. Slutförhandling i förlikningen är fastställd till oktober i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om