150 kom till Kneippbyn på vingar av guld
I pingsthelgen möttes motorcyklister från hela Sverige på Kneippbyn, för den årliga nationella Gold Wing-träffen. Frågan är vad som lyste starkast i det vackra sommarvädret: solen, de breda leendena eller all lack och krom?
Två som log var Bengt-Göran och Elsie Myrström. De flyttade från Gotland 1967, men i helgen gjorde de ett av många "hembesök" den här gången enkom för den nationella Guldvingeträffens skull. När GA träffade dem på lördagen stod de i startgroparna inför den dagstur som inplanerats för alla träffdeltagare. Åtta kyrkor på norra delen av ön skulle besökas, så fanns tipsrunda och lerduveskytte med på agendan. På söndagen skulle färden bära av söderöver.
Bengt-Åke har kört i 15 år med Elsie bakpå. En av de senaste resorna gick till Polcirkeln, vilket kan låta lite extremt med tanke på att det är motorcykelåkning det handlar om. Men, betänker man att en Honda Gold Wing är inte främst lämpad för gas- och busglada motorcyklister, utan för sådana som prioriterar komfort, packmöjligheter och långa resor, så blir förståelsen förmodligen större.
<span class=MR>ABS och backväxel</span>
Vanligt är att de här cyklarna har standard- eller extrautrustning som ABS, backväxel, fotplattor, intercom och stereo. Packväskor ingår och släpvagn är långt ifrån ovanligt. Många väljer också att smycka sina hojar med extra krom och andra detaljer. En julgran på hjul, menar vissa, medan vingeåkarna själva pratar med värme i rösten om extralysen och dryckeshållare.
Det är en härlig gemenskap, och när väder och vind står en bi är det hur härligt som helst att åka! konstaterar Bengt-Göran innan han grenslar hojen och kör i väg i sällskap med nästan 100 motorcyklar och 150 personer.
Den nationella Gold Wing-träffen arrangeras på olika ställen varje år. Senast Gotland stod för värdskapet var för tio år sedan. I år var träffen ett samarrangemang mellan den svenska och den lokala Gold Wing-klubben.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!