En 57-årig kvinna från norra Gotland köpte i somras produkter hos granngarden.se och skulle betala via faktura hos Svea webpay. Den utsända fakturan betalades dock inte i tid och överfördes därför till inkasso vid Svea Ekonomi. Tre dagar efter inkassokravet betalade kunden 763 kronor.
Svea Ekonomi krävde dock att köparen skulle erlägga betalning även för inkassokostnad med 180 kronor samt dröjsmålsränta om nio kronor. Den 23 september inlämnades en ansökan om betalningsföreläggande, vilket 57-åringen bestred. Ärendet gick då via Kronofogden vidare till Gotlands tingsrätt i januari.
Målet har nu avgjorts av tingsrätten som den 18 mars avgav en tredskodom (vilket innebär att domen avkunnades utan att 57-åringen var närvarande). Ett mål som 57-åringen förlorade.
Hon ska enligt domen betala samtliga inkassobolagets krav, det vill säga nio kronor i upplupen dröjsmålsränta samt inkassokostnad med 180 kronor. Men eftersom hon förlorade målet ska hon även ersätt bolagets rättegångskostnad om sammanlagt 1 993 kronor.
Summan fördelas på 380 kronor i ombudsarvode, 600 kronor i ansökningsavgift, 300 kronor i tilläggsavgift och 713 kronor för upprättande av rättegångsskrift. Totalt ska kvinnan därmed nu betala 2 182 kronor för skulden på 189 kronor. 2 182 kronor är dessutom således är en summa där den ursprungliga varukostnaden om cirka 700 kronor inte ingår, den betalades ju in efter inkassokravet.