20 ton järnvägsräls på väg till Dalhem
Gotlandstågets utbyggnad mellan Dalhem och Roma kan bli verklighet om 1,5 år. 20 ton räls är på väg från Örebro till Gotland. - Vi har varit tio frivilligarbetare som jobbat med att bryta räls, säger ordförande Staffan Beijer.
I lördags och söndags har medlemmar och andra tågentusiaster runt om i landet jobbat med att bryta räls i Örebro.
- Det har varit jättetrevligt och det har gått förhållandevis lätt att bryta loss den gamla rälsen, säger Staffan Beijer.
De närmaste dagarna fraktas 800 meter räls till Gotland, för framtida rälsdragning på ön.
Målet är nu att öka sträckningen från dagens 1,3 kilometer till sammanlagt sju kilometer sammanhängande räls längs den gamla banvallen, fram till Roma.
Järnvägsplan
Innan det blir möjligt måste en järnvägsplan arbetas fram och integreras med andra rådande bebyggelseplaner. Sammanlagt har föreningen ansökt om närmare en miljon kronor för utförande av en sådan plan. Föreningen Gotlandståget föreslås få 490 000 kronor i regionala utvecklingsmedel och i dag tar politikerna upp ärendet när kommunstyrelsens arbetsutskott sammanträder. Föreningen har ansökt om en lika stor summa genom lantbruks- och utvecklingsprogrammet, administrerat av länsstyrelsen.
Andelsförsäljningen av sliprar har inneburit att runt 1 300 andelar värda 250 kronor sålts till intresserade och delvis finns även möjlighet att finansiera projektet med egna pengar.
1,5 år
Att ta fram järnvägsplanen beräknas ta 1,5 år och samråd och diskussioner med markägare och berörda föreningar är viktiga delmål i processen.
- Vi vill att det här ska ske i samråd och att alla blir nöjda. Vi tror att den här idén kan gynna hela bygden, säger Anders Svensson, ansvarig för järnvägsplanen i Gotlandstågets styrelse.
Förutom den räls som hämtas i Örebro, och den som redan finns i lager på Gotland, väntar bortskänkt räls i Uppsala och Skåne på transport till Gotland. Men fortfarande saknas cirka två kilometer räls innan det finns tillräckligt för sju kilometer järnväg till Roma.
Föreningen Gotlandståget tror att det är möjligt att samla in den räls som behövs för projektet. Efter att järnvägsplanen arbetats fram är målet en så snar byggstart som möjligt.
- Då handlar det enbart om att lösa kostnaden med hjälp av finansiärer. Vi tror att det finns de som vill se utbyggnaden till Roma, och som är beredda att hjälpa oss, säger Anders Svensson.
Närmast kommer Föreningen Gotlandståget även jobba med upprustningen av en gammal passagerarvagn, byggd 1899 på Gotland. Riksantikvarieämbetet har beviljat 60 000 kronor för i renoveringen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!