Det är i form av ett nationellt program som Trafikverket ser över vilka fastighetsägare i Sverige som enligt Boverkets och Trafikverkets regler har för höga bullernivåer på sina fastigheter. Bakgrunden till projektet är ett beslut i riksdagen i slutet av 1990-talet där nya riktlinjer för bullernivåer antogs, och Trafikverket tittar nu på fastigheter som byggts innan det nya regelverket antogs.
– Anledningen till att det endast gäller dessa fastigheter är att när det gäller de byggnader som byggts efter att reglerna ändrades så är det byggherren som har ansvar för bullerdämpande åtgärder, säger Daniel Rosengren, projektledare för bulleråtgärder på Trafikverket.
Nu står Gotland näst på tur i det nationella projektet, och i ett första skede har Trafikverket hittat 215 fastigheter på ön som ligger över eller i närheten av gränsvärdena för buller.
– Dessa har fått eller kommer att få ett erbjudande om fortsatt utredning. Det finns en del som redan tackat nej, men hos dem som accepterar erbjudandet kommer en akustikfirma att utreda om det behövs några åtgärder.
Hur har de här 215 valts ut?
– Åtagandet i det här projektet är att skydda dem som är mest utsatta. När vi har tittat på Boverkets och Trafikverkets direktiv för bullernivåer så har vi fått fram en lista på fastigheter som ligger intill statliga vägar.
De åtgärder som Trafikverket kan utföra är exempelvis att byta ut bristfälliga fönster, dörrar och tilluftsventiler samt bygga bullerplank i anslutning till mindre uteplatser. I vissa fall kommer man även att utreda samlad bebyggelse, och i de fallen kan det blir aktuellt med större bullerskärmar eller bullerplank. Samtliga åtgärder som akustikutredarna anser behövs kommer att bekostas helt av Trafikverket.
– Man kan säga att det här är en praktisk form av skatteåterbäring.
Vad kan notan komma att landa på för er del?
– Som jag sa så har en del redan tackat nej, och en del kommer även att falla bort efter hand, men om man skulle räkna med att alla 215 skulle vara berättigade till åtgärder så skulle vi nog hamna en bit över 20 miljoner kronor.
När det gäller tidsplanen så säger Daniel Rosengren att man någon gång kring jul kommer att upphandla en akustikfirma som ska göra utredningarna. När dessa är gjorda får varje fastighetsägare ett åtgärdsförslag, och därefter kommer Trafikverket att göra upphandlingar med dem som ska utföra det praktiska arbetet.