30 av 40 varslas vid Gotlands Varv
På fredagen informerades de anställda vid Gotlands Varv AB om att 30 av de 40 anställda är varslade. De tio anställda som blir kvar ska arbeta med reparationer och underhåll.Orsaken till varslet sägs vara att v arvet saknar nya order på nybyggnad av båtar och att man måste anpassa organisationen. Den pågående tillverkningen av stridsbåt-90 avslutas i mitten av februari 2003.
Utvecklingen i Fårösund är onekligen oroväckande. Först nedläggningen av KA-3 och för en kort tid sedan avslöjade Samhall att man tänker lägga ned möbeltillverkningen vid sin Bungefabrik och koncentrera möbeltillverkningen till visbyfabriken.
Nu varslas alltså 30 av de 40 anställda vid Gotlands Varv i Fårösund.
Varvschefen Sivert Björkander meddelar att det inte är aktuellt att lägga ned varvet.
Ägarna tog beslutet att varvet ska vara kvar men det känns ju inte så säkert för det, det kan ju tas nya beslut, säger Rolf Jonsson.
Enligt Rolf Jonsson har personalen under det senaste året känt till att orderingången varit dålig. Samtidigt behövs det inte flera av de stridsbåtar som har nytillverkats vid varvet. Rolf Jonsson berättar att det tillverkats stridsbåtar inte bara för svenska staten utan också för utlandetMalaysia och Mexico.
<span class=MR>"Bara spekulationer"</span>
Det har talats om plastbåtstillverkning vid Gotlands Varv men det är ingenting som man vet någonting om i dag. Det talas också om att nya order kan rädda situationen i Fårösund.
Det blir bara spekulationer! För handen finns ingenting som kan ändra situationen. Vi som arbetar här vet inte mer än vad som står i det pressmeddelande som har gått ut, säger Rolf Jonsson, och som berättar att det finns anställda som arbetat här sedan varvet var statligt.
De har således arbetat vid Gotlands Varv AB i över 25 år. Medelåldern bland de anställda är ändå rätt låg och det finns en god kompetens bland dem som exempelvis aluminiumsvetsare.
Kristian Bogren arbetar med rörmokeri på en av de sista stridsbåtar som nu ställs färdig på varvet. Kristian berättar att han är bosatt på Fårö och att om han blir friställd och måste söka nytt arbete så kan det bli lång väg att pendla.
Vi vet ännu inte vilka av oss det är som får gå, konstaterar Kristian Bogren.
Han påpekar också att personalen har vetat om att orderingången har varit dålig vid Gotlands Varv.
Gotlands Varv AB är ett dotterföretag till Swede Ship Marine som också har varv i Djupvik på Tjörn och Hunnebostrand. Både Gotlands Varv och Djupviks Varv har i huvudsak samma typ av nyproduktion, stål och aluminiumbåtar. Det tredje varvet Swede Ship Composite AB arbetar med nytillverkning av plastbåtar.
<span class=MR>Minskad orderingång</span>
I ett pressmeddelande från Gotlands Varv konstateras att orderingången för aluminiumbåtar drastiskt har minskat och dagens inneliggande beställningar ger inte full kapacitetsutnyttjande mer än för ett varv. Reparationsverksamheten vid de båda varven är av mindre omfattning och bedöms inte kunna utökas nämnvärt för Gotlands Varvs del.
Minskningen av order hänger samman med Försvarsmaktens minskade behov av nya båtar liksom övriga statliga myndigheters behov som exempelvis Polisen. Försvarsmakten har varit en stor kund vid Gotlands Varv. Man räknar med att försvaret har sysselsatt varvet till cirka 90 procent.
Efter nedläggningen av KA-3 har antalet gotlandsstationerade fartyg minskat och därmed även behovet av underhåll och reparationer. Dessutom har fiskeflottan på Gotland minskat.
Kvarvarande statliga båtar och fiskebåtar på Gotland är i dag för litet som kundunderlag för att ge kontinuerlig sysselsättning på varvet.
Kravet att Gotlands Varv ska utgöra en resurs för ombyggnad och reparation vid beredskapshöjning samt ingå i krigsorganisationen har upphört.
När den sista stridsbåt-90 levereras den 12 februari finns det för närvarande ingen nytillverkning kvar vid varvet. Stridsbåtar har tillverkats vid Gotlands Varv sedan 1992.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!