4 000 frågor om sopor varje dag

Det är inte bara soptunnor och containrar runt om på Gotland som fylls till bristningsgränsen i dessa tider. Tekniska förvaltningens kundtjänst för sophanteringen får in långt fler samtal än vad den kan hantera.

Foto: Wallström Tobias

Gotland2009-07-13 04:00
GA har tidigare skrivit att kommunen valt att ta bort de containrar där sommargäster annars kunnat slänga sina sopor. Istället hänvisas alla till återvinningsstationen i Visby.
Ett annat alternativ är att skaffa så kallade betalsäckar för avhämtning, något som inte verkar fungera riktigt så som det var tänkt.
Då GA försökte nå kundtjänsten i fråga berättade en inspelad röst på andra sidan att det var personer framför i kön, men att samtalet skulle besvaras så snart som möjligt.
I 17 minuter repeterade rösten sitt budskap innan samtalet med ett klick kopplades bort och det blev tyst.

Semester
Kjell Skalberg, ordförande i tekniska nämnden, säger att man arbetar på problemet så gott man kan men att det är svårt.
-Trycket är extra hårt just nu. Kundtjänsten för sophanteringen har fått in över 4 000 samtal per dygn de senaste dagarna. Jag har själv fått ta emot flera samtal från företagare på min mobil trots att jag är på semester, säger Kjell Skalberg.
Runt om på ön översvämmas campingplatser och gästhamnar av dumpade sopor bredvid låsta containrar. Sopor som företagarna själva måste betala för att bli av med.

Väcker frågor
Nåväl. Kommunens sophantering under sommaren kan man tycka vad man vill om. Att den nya sophanteringen väcker frågor råder det dock inget tvivel om.
Tekniska förvaltningen meddelar att kundtjänsten kommer att förbättras i fortsättningen.
- Vi kommer att ta in extra telefonister under juli och augusti för att minska kötiden och göra det lättare att komma fram, säger Bertil Klintbom, direktör på tekniska förvaltningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om