4 Snabbare färjor 4 Två färjehamnar 4 Mer reguljärflyg 4 Pristak för ö-bor 4 Längre avtalstid 4 Mer miljöbränsle 4 Mer tåg och buss
Två färjehamnar, ännu snabbare färjor och möjlighet att flyga till alla orter med reguljär trafik tur och retur över dagen. Det finns på kommunledningens "önskelista" till Rikstrafiken.
Kravet på två hamnar (Nynäshamn och Oskarshamn) markeras och man noterar att det behövs förbättringar i Nynäs så av- och påkörning för bilar blir bättre, liksom att det byggs om för att underlätta för gående vid bussar och tåg. Förbindelserna i Oskarshamn måste utvecklas, tillgängligheten med tåg och buss bli bättre, noterar man.
Snabbare färjor
Man trycker också på att färjeöverfarterna inte får ta mer än tre timmar och att de ska utvecklas mot ännu kortare restider - alla dagar, året om på både linjerna.
Man vill ha minst två dubbelturer till Nynäshamn, minst en dubbeltur till Oskarshamn per dygn. Vidare på önskelistan står så långa vistelsetider som möjligt i Stockholm och södra Sverige, vilket bland annat förutsätter rimliga avgångs- och ankomsttider.
Nationellt flyg
När det gäller flyget påpekar Nypelius och Dahllöf att Gotlands läge gör att flyget har en viktig roll. Man vill att alla orter i Sverige med flygplats som har reguljär trafik, ska kunna nås från Visby fram och tillbaka över en dag. Trafik till och från Arlanda och Bromma betraktar man som en nödvändighet.
Pristak för ö-bor
Priserna på färjorna vill man ska framgent vara konkurrenskraftiga och låga, motsvarande "vägpriser". Gotlänningar ska ha ett fast rabatterat pris på båtarna, "högst i nivå med dagens prisbild."
Även godset ska ha konkurrenskraftiga priser. Farligt godsturer ska köras efter behov och efterfrågan, heter det.
Fartyg och färjor ska erbjuda hög reskvalitet, komfort och säkerhet. Man specificerar bland annat att det ska gå att arbeta med dator på båtarna. Vidare noterar man önskemålet om mer miljövänliga bränslen.
Längre avtalsperioder
Kommunledningen skriver också att det är viktigt att framtidens transportsystem ska inrymma utvecklingsmöjligheter och kunna anpassas till nya förutsättningar.
Färjetrafiken, skriver man, ska vara långsiktig och stabil och kräver därför längre avtalsperioder. "För Gotland är kommunikationerna med omvärlden en nyckelfråga och förbindelserna med fastlandet är avgörande för Gotlands utveckling" framhåller Eva Nypelius och Bo Dahllöf.
De påpekar för Rikstrafiken att det inte bara handlar om färjor och flygplan. De gotländska ståndpunkterna omfattar hela resan, alltså hamnar, turtäthet, överfartstider, pris, kvalitet och säkerhet.
Ståndpunkterna är en sammanställning efter samtal med Trafikrådet: företrädare för öns näringsliv, myndigheter och kommunstyrelsen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!