Den statliga flygplatsoperatören Swedavia räknar med 450 000 resenärer till och från Gotland när 2019 summeras. Det är statistik som kommer att tolkas på flera olika sätt. Jämfört med rekordåret 2017 är det en minskning med 40 000 resenärer. Jämfört med 2018 så har trafiken minskat med fem procent när 2019 års första nio månader summerats. På Visby flygplats vill man gärna tala om annat än modeordet flygskam.
– Utmaningen nu består i att nå målet om ett fossilfritt inrikesflyg till 2030. Jag är övertygad om att människor kommer att fortsätta resa med flyg, säger Gunnar Jonasson, flygplatschef.
Nedgången för inrikesflyget och resandet till Gotland sker från historiskt höga nivåer.
– Det är nära rekordet från 1990-91, då flög 499 000 resenärer till Gotland, säger Gunnar Jonasson.
Nedgången för inrikesflyget kan vara ett tecken på en allmän ekonomisk inbromsning i Sverige.
– Vår bild är att vi är inne i en avmattning. Vi har haft några år av högkonjunktur och den börjar att trappas av, säger Unn Lindholm, som arbetar med prognos- och statistikfrågor vid Konjunkturinstitutet.
Siffrorna för flygresande till Gotland är samtidigt motstridiga. Jämfört med september 2018 ökade antalet resenärer med fem procent. Utlandsresandet från Visby har sannolikt påverkats av den svenska kronans svaga ställning, i dag kostar det mer för svenskar att semestra utomlands jämfört med tidigare. Gunnar Jonasson vid Visby flygplats oroas inte av nedgången i flygresande till Gotland. Sverige har tio flygplatser som drivs av statliga Swedavia och ytterligare 32 är vad som kallas svenska regionala flygplatser. De sistnämnda finansieras regionalt och staten har kritiserats för att bara vilja driva de mest vinstgivande flygplatserna i landet.
– Vi hör till de statliga och Försvarsmakten finns också här. Vi har fortsatt bemanning med flygledare som kan både civil och militär trafik, säger Gunnar Jonasson.
De regionalt finansierade flygplatserna för en mer osäker tillvaro. Det är inte långt mellan Norrköping och Linköping, men det finns en flygplats på båda orterna. På Gotland har oron kring flyget handlat om indragna avgångar till följd av ett minskat resande. På torsdagen gick 16 avgångar från Visby, 14 av dessa var till Stockholm, en till Malmö och en till Göteborg. Fortsätter flygresandet att minska så kan fler avgångar försvinna.
– Jag hoppas att nedgången avstannar. Annars riskerar vi att få en sämre tillgänglighet här, säger flygplatschefen.
Det minskade flygresandet gör att många flygbolag är pressade ekonomiskt. Samtidigt finns förhoppningar om att branschen ska investera i miljövänligare flygmaskiner. I dag finns elflyg som har en räckvidd på 40 mil.
– Vad gäller elflyg ligger Gotland bra till. Jag tror att vi kommer att se dem inom fem år.
Den andra stora förändringen som spås komma är att drönare tas i trafik. Gotland har en hel del flygfrakt, där allt från reservdelar till post, tidningar, blodprover och mjölkprover flygs från ön. Den dag då obemannade flygfarkoster tillåts transportera människor spås ligga långt in i framtiden. På Visby flygplats pågår för närvarande arbeten med att förbättra plattor och startbanor. Här räknar man med fortsatt flygtrafik i många år.