40 000 flygningar över ön varje år

Ändrade flygrutter kan komma att innebära att Gotland överflygs av flygplan så många gånger som 40 000 per år. Det innebär i sin tur problem därför att flygplanen lägger en matta av kondensstrimmor över hela ön.
- I värsta fall kan det innebära en temperaturminskning på ön med fyra-fem grader, säger privatflygaren Ingvar Britse.

Gotland2005-11-16 06:00
- Det viktigaste måste väl ändå vara att flygplanen flyger kortast möjliga sträcka, säger Kenneth Johansson, affärsområdeschef för östra Sverige vid Luftfartsverket. Visst blir det kondensstrimmor, men det är ju ett globalt problem.
Britse ser samtidigt att problemet med kondensstrimmor är ganska lätt att lösa. Det handlar om att flygplanen flyger något högre än vad som sker idag.

Högre upp
- Det är fråga om under vilket barometertryck man flyger, säger han. Idag flyger planen på en höjd som sker efter en viss grundinställning. På den höjden bildas kondensstrimmor som kan ligga kvar ett bra tag. Men om man flyger lite högre, cirka 500 meter, så kommer det att bildas kondensstrimmor som försvinner ganska snart.
Fram till för några år sedan flög alltid flygplanen efter vissa fastställda flygrutter.

Närmaste vägen
- Nu flyger man närmaste vägen, säger Ingvar Britse. Det kommer att skapa problem med kondensstrimmor. Och detta problem märks tydligt en solig dag om man ligger på stranden. Hamnar solen bakom kondens av detta slag så får man snart ta på sig något. Det blir kallt.
- Det här är ju också en fråga för turismen, anser Ingvar Britse vidare. Inte vill vi marknadsföra en ö som ligger under en matta av kondens.

Från 24 november
Nya flygrutter kommer att gälla från den 24 november och då kommer Gotland att passeras av uppskattningsvis 40 000 överflygningar per år på den nya rutten. Men det finns dock en fördel med det och det är att ändrade rutter sparar miljön.
- Vi räknar med att utsläppen från flyget kommer att minska med cirka 3 000 ton per år, säger Kenneth Johansson. Det är mycket bra för miljön.
Det som tvingar fram de nya flygrutterna är att trafiken från Västeuropa till bortre Asien har ökat kraftigt de senaste åren.

Dubbelriktad trafik
- Det har stundtals varit svårt för oss att klara av de här flygningarna, säger Kenneth Johansson. Därför "dubbelriktar" vi nu trafiken vilket kommer att öka kapaciteten med 15 procent.
Det blir en nordlig rutt som kommer att gå över mellersta och södra Gotland och som kommer att betjäna planen som flyger västerut. De plan som är på väg österut kommer att passera söder om Gotland.
- Det är på den rutten vi räknar med 40 000 överflygningar per år.

Sparar 40 miljoner
Att flygplanen nu flyger närmaste vägen kommer att innebära en vinst på cirka 10-15 milometer per flygning. Det kanske inte låter så mycket.
- Men det innebär att flygbolagen kommer att spara 40 miljoner kronor per år, säger Kenneth Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om