40 hälsotrampare rullar mot nytt liv
Ett 40-tal inbitna bilister på Gotland vill bli en av åtta kommunala hälsotrampare under ett halvår. I går gick anmälningstiden ut för kampanjen med start i april och slut i september.
Foto:
- Hälsotrampen är en kampanj där idealet är att få med fyra kvinnor och fyra män som har högst en mil, helst bara två, tre kilometer, mellan arbetet och bostaden och som normalt har brukat ta bilen mellan hem och arbetsplats. Åtta personer som kan tänka sig att byta resvanor och cykla till och från jobbet minst tre dagar i veckan får chansen under kampanjtiden. Att betydligt fler visar intresse är förstås jätteroligt, tycker Georg Gyllenfjell i kampanjledningen tillsammans med folkhälsostrategen Cora Juniwik.
Miljö och hälsa
Cora Juniwik, som är lokal mamma till hälsotrampsidén, framhåller vikten av att både värna hälsa och miljö. Enligt Statens folkhälsoinstitut är ungefär hälften av alla resor med bil i tätort kortare än fem kilometer. Om ytterligare en procent av Sveriges befolkning skulle ta cykeln till jobbet istället för bilen skulle det varje år minska koldioxidutsläppen med 55 miljoner ton.
Många som bor nära jobbet tar bilen och det är kallkörningen som är värst för klimatet. Att ta cykeln är positivt också för hälsan och hälsotrampens testpersonerna får, förutom regnställ, cykelhjälm reflexväst och cykeldator, två hälsoprofilundersökningar, ett konditionstest och en enkät att besvara om hälsa och vanor. Dessutom ska erfarenheterna dokumenteras för att försöket ska kunna utvärderas och analyseras.
- Vi vill att testpersonerna skriver om sina cykelerfarenheter i en dagbok som kan publiceras på webben. Att dokumentera sina vanor och erfarenheter av att hälsotrampa ger också möjlighet att dela med sig av dina upplevelser och de nya klimatsmarta och hälsosmarta cykelvanor till andra. Efter intervjuer kommer de åtta utvalda hälsotramparna att samlas till ett möte med trafikpolisen Roger Nyd som informerar om trafiksäkerhet, trafikregler och cykelstrategi.
- Cykelstrategi, det innebär sättet man cyklar på och vad man ska se upp med, som aggressiv eller passiv cykling, exemplifierar Georg Gyllenfjell som själv är aktiv cyklist med mountainbike och landsvägscykling som specialintresse.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!