42 procent av femmorna uppnår inte nationella mål
Skolverkets ämnesprov i årskurs 5 i svenska, engelska och matematik är dyster läsning när det gäller Länna skolområde dit skolorna i: Fole, Gothem, Stenkyrka, Tingstäde och Länna hör. Hela 42 procent av femteklassarna uppnår inte målen i ett eller flera kärnämnen. I ämnet svenska är det en fjärdedel av eleverna. Anna-Lena Ahnell, rektor för Länna skolområde, anger som främsta anledning till resultatet att det finns så många småskolor inom området.
Det här avslöjar sig skoningslöst när eleverna genomgår skolverkets ämnesprov. Enligt Anna-Lena Ahnell är det är just bristen på resurser som är anledningen till att resultatet i de nationella proven är så dystert.
Inom Länna skolområde är det 25 procent av eleverna i årskurs 5 som inte uppnår målen i svenska, i engelska är motsvarande siffra 17 procent och i matematik 31 procent. Sammanräknat så är det 42 procent av eleverna som inte uppnår målen!
- Vi är väl medvetna om det här och vi satsar hela tiden för fullt men det är inte så enkelt för en lärare i en liten skola att ha så få elever i varje årskurs.
- Om man istället har en grupp på 20 barn så har man personal över till extra resurser. Har man inte barn så att man får ihop till en klass så blir det inga extra resurser heller, säger Anna-Lena Ahnell.
Hon berättar att det även kan även bero på studietraditionen hos föräldrar och om man i familjen tycker att det är viktigt eller inte viktigt med skola och läxor.
En annan anledning till resultatet är att det har varit flera lärarbyten speciellt i matematik, uppger Anna-Lena Ahnell.
Små personalstyrkor är negativt även för lärarna:
- Är man tre i personalen på en liten skola blir det ganska lite att diskutera - man behöver fler att diskutera med, säger Anna-Lena Ahnell.
Hon berättar att man i Slite har startat något som man kallar för "Oasen" för de barn som behöver lite extra hjälp. Det är en resurs-oas dit eleven kan gå för att försöka bli bättre i ett speciellt ämne. "Oasen" är dock bara till för eleverna i Lännaskolan i Slite och inte för eleverna i de små skolorna.
Placerar sig bäst
De skolor som placerat sig bäst när det gäller att uppnå de nationella målen är Lyckåkerskolan och Västerhejdeskolan. Vid dessa skolor var det endast 6 procent av eleverna som inte har uppnått målen i ett eller flera kärnämnen. När det gäller svenska så uppnår samtliga elever målen, i engelska 95 procent och i matematik 95 procent.
Vad gör de här skolorna som inte de andra gör? Det är svårt att veta men om man går efter Anna-Lena Ahnells teori om storleken på skola så har de här skolorna det bättre förspänt när det gäller resurser. GA besökte Västerhejde skola och frågade hur man gör i kärnämnena.
När det gäller svenska har eleverna så kallad "bokbok" där eleven från och med första klass skriver upp samtliga böcker de har läst - det blir alltså en sport för eleven att läsa så många böcker som möjligt. Vidare samlar man det egna material som eleven själv är nöjd med i en särskild pärm. Denna pärm tas fram då och då och man går gemensamt igenom materialet.
Hela tiden pågår diskussioner med elever och föräldrar om vad som kan förbättras.
Inom matematiken använder man så kallat mellanled när man ska räkna ut ett tal. Man använder sig dessutom av Sudoku eftersom det stimulerar ett matematiskt tänkande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!