50-tal DG-anställda får följa med på charteruppdrag

Destination Gotlands färja M/S Visby ska trafikera Irland-Frankrike det närmaste halvåret – kanske längre. För ett 50-tal DG-anställda innebär det en förflyttning till Engelska kanalen.

M/S Visby seglar stävar vidare mot nya horisonter. Från 20 december ska hon trafikera Engelska kanalen, mellan Rosslare, Irland, och Dunkerque, Frankrike.

M/S Visby seglar stävar vidare mot nya horisonter. Från 20 december ska hon trafikera Engelska kanalen, mellan Rosslare, Irland, och Dunkerque, Frankrike.

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Gotland2020-12-18 10:59

Som vi tidigare berättat kommer M/S Visby att trafikera Rosslare i Irland, och Dunkerque i Frankrike, mellan 20 december och maj nästa år på uppdrag av det danska rederiet DFDS. Bakgrunden är Storbritanniens utträde ur EU, Brexit, vilket gör att Irland behöver en ny sjöväg till Europa för att minska beroendet av Storbritanniens vägnät.

Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland, är mycket glad över det nya samarbetet med DFDS.

– Vi är väldigt glada över att landa det här samarbetet. DFDS är långsiktiga och stabila, de driver nio olika färjelinjer med ett 20-tal färjor runt om i Europa. Så det är ett väldigt bra samarbete, säger Håkan Johansson.

Avtalet mellan DFDS och Destination Gotland gäller till och med maj nästa år, men förhoppningen är att samarbetet ska förlängas.

– Om det här slår väl ut och beroende på hur transporterna utvecklas, kan samarbetet komma att pågå i två års tid. De kan också potentiellt använda fartyget på andra linjer.

M/S Visby kommer att ta med sig besättningen från Östersjön till Engelska kanalen.

– Det är medarbetare inom Destination Gotland som kommer att arbeta ombord på däck- och maskinavdelningarna. Det är ett väldigt bra betyg att få ett sådant uppdrag, särskilt i en tid när färjeindustrin i Europa har en svag marknad och många rederier lägger ner linjer.

– Det finns ett stort utbud av fartyg i Europa och att i den situationen få chartra ut ett fartyg är ett väldigt bra betyg för vår verksamhet.

Totalt handlar det om ett 50-tal medarbetare som följer med M/S Visby.

Så det innebär att det behövs mer folk i Gotlandstrafiken?

– Absolut, det här är arbetstillfällen som vi normalt inte har på åretruntbasis. Blir det en förlängning av chartern, vilket vi tror och hoppas, då kommer det att innebära nyrekryteringar.

När M/S Visby, SF 1500, nu lämnar Gotlandstrafiken kommer M/S Drotten, SF 1500 som tidigare hette M/S Gotland, att ersätta rutterna i turlistan. Enligt Håkan Johansson kommer detta inte att påverka trafiken.

– Vi använder oss av tre fartyg under högsäsong och två fartyg under lågsäsong. Det här uppdraget innebär att det fjärde fartyget går i väg på charter, så det innebär ingen minskning av möjlig kapacitet för Gotlandstrafiken, säger Håkan Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!