57 procent tycker att de har ett attraktivt yrke
684 lärare på Gotland har svarat på frågor om vad de tycker om sitt yrke57 procent tycker att de har ett attraktivt yrke.454 lärare skulle välja samma yrke om de fick "börja om" medan 179 inte skulle välja samma yrke i huvudsak på grund av för låg lön och för dålig löneutveckling.
Attraktiv Skola arbetar för att stärka yrkets attraktivitet och för en stärkt kvalitet i skolan. Det är ett partsgemensamt samverkansprojekt mellan: Lärarnas Riksförbund, Lärarförbundet, Sveriges Skolledarförbund, Svenska Kommunförbundet och Myndigheten för skolutveckling.
Det är 25 kommuner i landet som deltar i projektet som pågår från 2000 till 2006. Gotlands kommun satsar varje år 4-5 miljoner kronor på projektet Attraktiv Skola.
Den årliga Idémässan är en del av det som Attraktiv Skola arbetar med. Ett pedagogiskt utvecklingscentrum tillsammans med högskolan är en annan del.
Attraktiv Skola arbetar också med marknadsföring av den gotländska skolan och kompetensutveckling av lärare.
Karin Nyström, utvecklingschef och projektledare, påpekar att en del av det som Attrraktiv Skola har försökt uppnå har man redan gått i mål med.
För att få en bild av lärarnas situation gjordes enkäten bland: förskole-, grundskole-, särskole-, gymnasie-, komvuxlärare och fritidspedagoger på Gotland. Svarsfrekvensen blev 70 procent.
Gunilla Carlsson, planeringssekreterare, påpekar att en enkät inte är någon sanning utan speglar vad läraren tyckte just vid det tillfälle då han/hon svarade på enkäten. Exempelvis svarade många att de inte skulle välja läraryrket på grund av för låg lön samtidigt som det vid enkättillfället pågick en löneförhandling.
Karin Nyström konstaterar, efter att ha tagit del av enkätsvaren, att läget är ganska gott bland lärarna på ön men att man ännu inte är riktigt i mål med Attraktiv Skolas arbete.
<span class=MR>Enkätsvaren</span>
På frågan om lärarna ser Attraktiv Skola som en möjlighet att utveckla arbetet för lärare svarade 8 procentinte alls, 44 procentnågot, 39 procent i huvudsak och 9 procenthelt.
På frågan: "Jag tycker att jag har ett attraktivt yrke" svarade 4 procentinte alls, 21 procentnågot, 57 procenti huvudsak och 16 procenthelt.
När lärarna skulle lyfta fram det som är positivt och attraktivt med yrket, för en person som funderar på att bli lärare, var det övervägande arbetet med barn/ungdomar/elever som sågs som mest stimulerande med belöning i nöjda och glada barnhela 85 procent hade den här åsikten.
Bara 12 procent framhöll att det är roligt att undervisa och förmedla kunskap.
30 procent ser läraryrket som ett utvecklande yrke där man lär hela tiden och får en bra kompetensutveckling.
454 lärare svarade ja på frågan om de med allt de vet om läraryrket i dag, och fick chansen att "börja om", ändå skulle välja att utbilda sig till lärare. Som skäl till svaret uppgav 67 procent att det var stimulerande att arbeta med ungdomar/barn och 50 procent ser läraryrket som ett fritt, självständigt, kreativt och omväxlande arbete.
179 lärare svarade nej på frågan om de med allt de vet om läraryrket i dag, och fick chansen att "börja om", ändå skulle välja att utbilda sig till lärare.
51 procent angav som skäl till att de har svarat nej att det är alltför hög arbetsbelastning, slitsamt, gränslöst, aldrig ledig, risk för utbrändhet och mindre frihet. 32 procent har uppgett som skäl till svaret att det blir mindre tid för undervisning och att man som lärare får ägna sig för mycket åt socialt arbete och uppgifter som en lärare saknar utbildning för samt att det pågår ständiga förändringar, för mycket konferenser och att läraren har för stort ansvar.
28 procent av den här kategorin har som skäl till sitt nekande svar att skolan har alltför bristande resurser och för stora barn/elevgrupper.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!