60 åkerier på ön berörs av Transport-blockad

Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om konfliktåtgärder sedan förhandlingarna med Biltrafikens Arbetsgivareförbund om ett nytt avtal har strandat.

Gotland2005-02-04 06:00
- De träder i kraft vid midnatt, natten till nästa fredag, den 11 februari om parterna inte kommer överens innan dess. Här på Gotland berörs 60 åkerier, säger Christer Söderlund, ombudsman vid Transports avdelning 16.

Blockad mot inhyrning
Varslet innebär blockad mot övertids- och merarbete, blockad mot nyanställning och inhyrning av personal samt blockad av allt arbete med gods som omdestinerats.
- Det sistnämnda innebär att ett åkeri som märker att de inte hinner klart innan arbetstiden är slut inte får anlita en annan åkare som tar över de varor som ska transporteras för att se till att de kommer fram, förklarar Christer Söderlund.

Löner och arbetssituation
Förhandlingarna, som ägt rum vid tre tillfällen, berör 36.000 anställda, varav drygt 32.000 chaufförer och knappt 4.100 terminalarbetare. Drygt 7.300 åkeriföretag och runt 60 speditions- och terminalföretag berörs.
- Det handlar dels om lönerna, men även om hela vår arbetssituation, säger Christer Söderlund. Arbetsgivaren vill ha mer flexibel arbetstid, att chaufförerna kan arbetar mer en vecka och mindre en annan. Vi tycker att det rimmar dåligt med statsmakternas tal om nollvision kring antalet döda i trafiken och pratet om att långtradarchaufförer är farliga på vägarna.

Inga stora konsekvenser
- Vi skulle vara glada om alla jobbade 40 timmar i veckan. Men på fastlandet är det inte ovanligt att chaufförer jobbar både 50 och 60 timmar. Även här på ön har vi haft problem med chaufförer som kört alldeles för långa pass. I dag är det åtta eller tio timmars arbetspass som gäller och högst 40 timmar i veckan.
Om varslet löses ut ser Christer Söderlund inte att det behöver få några stora konsekvenser för Gotland.
- Nej, det handlar om att planera bättre så kommer det att fungera.
Värst konsekvenser kommer konflikten att få i de delar av landet som drabbats hårt av stormfällda träd. Transports hållning är att de som arbetar med detta inte ska undantas från varslet, men Biltrafikens Arbetsgivareförbund anser att detta är ansvarslöst och har därför vänt sig till regeringen.

Inget nytt datum
Medlare är utsedda i tvisten men något nytt datum då parterna träffas är inte bestämt.
Bertil Eriksson från Gotland ingår i Transports avtalsdelegation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om