Sedan en nya lag infördes 1 januari 2019 har 72 spelbolag beviljats licenser att bedriva spelverksamhet riktat mot Sverige, såsom exempelvis nätkasinon och odds-spel.
När marknaden öppnades innebar det samtidigt att det blev tillåtet att marknadsföra sig i svenska medier, vilket gjort att mängden reklam ökat kraftigt i tv, radio, tidningar och på websajter.
En majoritet av svenskarna vill, enligt en Sifo-undersökning, förbjuda spelreklam helt och hållet, medan nio av tio anser att det finns för mycket reklam i dag.
I Sifo-undersökningen, beställd av den partipolitiskt oberoende organisationen Skiftet som driver opinion mot spelreklam och refereras av SVT, svarar 76 procent av de tillfrågade att de anser att reklamreglerna bör skärpas och 53 procent att reklam helt borde förbjudas.
I samband med att bolagen beviljats licens har krav från myndigheten Spelinspektionen (tidigare Lotteriinspektionen) ställts på ”måttfullhet” vid marknadsföring av spel.
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) är regeringens ansvarige för frågor om spel:
– Jag förstår att det finns en stor frustration med spelreklam. Det går inte att titta på tv utan att utsättas för aggressiv marknadsföring, säger han till SVT.
I möten med representanter för spelbranschen har han tydliggjort dessa krav:
– Vi har precis tagit kontroll över spelmarknaden efter två decenniers ”vilda västern” då svensk lag inte gällde alla spelbolag. Vi kommer säkerställa att den här lagen följs och vi utesluter inte att det behövs ytterligare begränsningar. Vi kommer inte tolerera att det fortsätter se ut som det gör nu, säger han till SVT.
Svenska Spel är ett av de bolag som beviljats licens för nätcasino-spel. Sedan 1999 har de erbjudit online-spel, först ut var stryktipset, lotto, joker och keno.
I och med den nya spellagstiftningen har de även kunnat söka, och har fått, licens för nya spel.
– Onlinekasino är den snabbast växande spelformen i Sverige. Det finns en efterfrågan hos våra kunder och då vill vi möta den på ett ansvarsfullt sätt, svarar bolaget via presschefen Lotta Örtnäs.
Varför gör Svenska Spel reklam för sina produkter?
– Vi verkar på en konkurrensutsatt marknad där vi har sett en markant ökning av de utländska bolagens medieinvesteringar. Vårt syftet är att uppmärksamma våra kunder på våra produkter och på vårt spelansvar. Ansvar och omtanke är viktigt, riskfyllda spel marknadsförs restriktivt.
Enligt bolagets pressavdelning är spelansvar den av alla hållbarshetsfrågor som har högst prioritet.
– Vi stöttar forskningen, för dialog med spelberoendeföreningar, lanserar digitala spelansvarsverktyg, ordnar spelansvarsutbildningar, genomför riskanalyser vid utveckling av spel och för samtal med dem som har förhöjt riskbeteende, svarar pressavdelningen i ett mejl.
Hösten 2018 beslutades att fortsätta stödet till forskning om spelproblem med totalt 31,5 miljoner kronor.
– I och med den nya spellagstiftningen som trädde i kraft den 1 januari 2019 så ställs det krav på konsumentskydd/omsorgsplikt för alla spelbolag som har licens på den svenska spelmarknaden, framhåller bolaget via Lotta Örtnäs.
För 2016 uppskattas den avsatta summan för att minska spelberoende till 820 miljoner kronor.
2018 uppgick Svenska Spels bruttointäkter, det vill säga kundernas insatser fört alla spel och lotter under perioden, till 21 miljarder kronor. Av dem gick 12,2 miljarder tillbaka till kunderna i form av vinster.
Resultatet för Svenska Spel-koncernen uppgick för 2018 till 4,5 miljarder kronor, pengar som går tillbaka till samhället.