Det går under namnet Ädit, projektet som ska förenkla och göra kommunens ärendehantering effektivare genom bättre samordning av pappersflödet i byråkratin. På sikt ska det dessutom leda till att alla medborgare ska kunna följa ärendegången i kommunen via hemdatorn.
Ädit, som står för Ärende och Dokumenthantering IT, bygger på att Gotlands kommuns samtliga förvaltningar använder ett och samma system för att lagra dokument och skriftlig kommunikation. Idag använder olika förvaltningar sig av helt egna lagringsrutiner. Meningen är att ärendena ska stå i fokus och inte enskilda dokument; att man söker på ett ärende och att samtliga dokument som hör till respektive ärende följer med. På så sätt blir det lättare för tjänstemän - och i förlängningen medborgarna - att få överblick över varje ärende.
Snabbare service och mindre byråkrati alltså.
Det finns dessutom en besparingsvinst som hägrar - antalet diarier ska minska, och personalstyrkan med dem.
Planen var att genomföra en omorganiserad diareverksamhet i samband med kommunflytten till P18.
Nu blir det inte så.
Anledningen: budgetberedningen sa under torsdagen plötsligt nej till sökta pengar från första januari 2008. Av de 7 miljoner kronor det kostar skjuts bara hälften till under nästa år, och pengarna betalas ut först i juli månad.
- Det betyder att vi blir minst ett halvår försenade, säger Christina Edström, projektansvarig på Gotland kommun.
Följdprojektet, Merit, som ska resultera i en öppen portal för allmänheten att söka dokumet och ärendekorrespondens, blir i och med detta också försenat.
Tidigast 2010 kan portalen vara i drift.
Ädit blir sen
Vid nyår skulle alla kommunens ärenden börja föras över till ett och samma datasystem. Men det som skulle leda till smidigare kommunal service blir nu ordentligt försenat, tack vare ett politikerbeslut igår.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!