Det är socialförvaltningen som rapporterar om efter avvikelser inom LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Det ena ärendet handlar om en anställd som enligt flera brukare har varit aggressiv och arg, något som lett till att de känt sig rädda och otrygga. Problemet ska ha pågått under minst ett års tid, först efter att den anställde slutade på arbetsplatsen gjordes en anmälan om avvikelser.
– Det är allvarligt att brukare har känt sig otrygga och att det har tagit så lång tid innan personal har anmält det hela, säger kvalitetschefen på socialförvaltningen, Öystein Berge, i ett pressutskick.
Enligt utskicket ska verksamheten vidta åtgärder för att undvika att liknande händelser inträffar framöver. Det handlar bland annat om mer utbildning för personalen i bemötande och i att rapportera avvikelser.
Den andra anmälan till Ivo handlar om att en brukares bankkort har hanterats på ett sådant sätt att det inte går att säga om det saknas pengar eller inte. Enligt förvaltningen har flera liknande händelser skett inom avdelningen förut.
Nyss nämnda händelse rubriceras som allvarligt missförhållande eller risk för allvarligt missförhållande, medans händelserna i den förstnämnda händelsen rubriceras som missförhållanden eller risk för missförhållanden.
Enligt Region Gotland ska riktlinjer och rutiner kring privata medel ses över och förtydligas. Man kommer även att göra kontinuerliga stickprov.