Vid årsskiftet ingick flygbolagen Air Gotland och Air Leap i ett samarbete. I praktiken har det inneburit att passagerare som bokat Air Gotland flyttats över till Air Leaps plan. Ett "nattsvart bokningsläge" i januari och februari, föranlett av pandemin, uppgavs vara orsaken.
Läget är i stort sett oförändrat, säger Air Gotlands styrelseordförande Michael Juniwik, som var med och drog igång den gotländska flygsatsningen i fjol.
– Fast nattsvart ... Oberäkneligt är nog ett bättre ord. Ett flygplan måste ha en viss passagerarvolym för att det ska vara värt att flyga. Air Gotland har inte lika höga krav som vissa andra, men även vi har en nedre gräns, säger han.
Förhoppningen har varit att bolaget skulle återuppta trafiken i mars.
– Den prognosen känns osäker nu. Det ser ut att bli en dålig flygvår. Men till maj bör det släppa. Och med stor sannolikhet kommer det att bli en bra sommar för Gotlands del, säger Michael Juniwik.
Air Gotland – som alltså inte äger några egna plan – avslutade samarbetet med Sprint förra året. Ett avtal med en ny operatör har nu slutits. Vilken vill inte Michael Juniwik avslöja än.
Samarbetet med Air Leap skulle ta slut sista februari, har ni sagt tidigare. Gäller det fortfarande?
– Det samarbetet vill vi eventuellt fördjupa och förlänga. Vi har inte aktivt sålt platser på Air Leaps plan. Om vi ska göra det krävs investeringar för att koppla ihop sajterna och vi ville inte ta kostnaden när det bara handlade om två månader, men nu verkar det här dra ut på tiden.
Hur länge håller ni ut om krisen fortsätter?
– Länge. Vi har inte några flygplan eller piloter som står och väntar, och därför inga höga kostnader som tickar på.
Emelie Ahlin, marknadschef vid Air Leap, skriver under på att det är oberäkneliga tider, men hon anar ändå en ljusning.
– Bokningarna ökar vecka för vecka, och Visby-Bromma sticker ut som en särskilt attraktiv linje, säger hon.
Nerdragningar i Air Leaps turlista är inte planerade.
– Just nu sitter vi med sommarplaneringen, där Visby-Göteborg framstår som en bra linje att satsa på, säger Emelie Ahlin.
Gällande BRA, som lämnade ön under fjolåret, hoppas bolaget vara tillbaka i april.
– Så fort smittspridningen minskar, restriktionerna lättar och efterfrågan är tillbaka kommer vi att flyga mellan Bromma och Visby igen, säger BRA:s Ulrika Matsgård.