Aktiva Seniorer SV lär om kryssningskajen
Men hur förberedda är vi för att ta emot dem alla? Kajen ska stå färdig april 2018 och hyrs ut till Copenhagen Malmö Port under tjugo år. En terminalbyggnad finns med anslutning till Visbys reningsverk för att ta hand om fartygens avloppsvatten.
Man har skapat ett nätverk inom näringslivet för att kraftsamla - Gotland Cruise Network. Målet är: Gotland - en destination i världsklass. Många frågor behöver svar: miljöpåverkan, avloppsvatten, elanslutning, vattenbristen ...?
I Östersjön fyrdubblades kryssningstrafiken under 2000-talet och är den snabbast växande inom global turism. Resenärer vill ha det bekvämt, se nya resmål etc. Båtarna blir allt större, mer djupgående och det kräver större hamnar.
"Världsarvet" ska locka hit dem. Den nya kajen kan erbjuda fartygen längre liggtid i Visby än tidigare och besökarna kommer därmed att kunna uppleva mer även ute på landsbygden.
Passagerare ska själva kunna promenera in till Visby över den gångbro som ska byggas över färjeleden - Kopparviksvägen, Palissadgatan. Gångstråket kommer att förses med skyltar, bänkar och toaletter. Vid kajområdet finns ställplatser för bussar som arrangerar turer över hela Gotland. Galgbergets naturreservat blir mer tillgängligt precis som Södra Hällarna med toaletter och grillplatser etc.
Den utvecklade infrastrukturen kommer också att gagna oss själva. Bättre skyltning, trafikflöden, offentliga toaletter, gångvägar, papperskorgar, belysning till och från kajen och utveckling av stadsmiljön med besöksplatser. Det kommer också att ge fler arbetstillfällen.
Vi gotlänningar behöver alla bli viktiga ambassadörer och goda värdar. Vi behöver alla hjälpas åt för ett lyckat resultat av nöjda besökare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!