Öns befolkning har minskat med 43 personer under första halvåret 2012. Folkmängden var 57 265 personer den 30 juni enligt Statistiska Centralbyrån.
Visserligen har något fler barn fötts än motsvarande period förra året. Men det hjälper inte.
Det stora trendbrottet är, enligt regionstyrelsens ordförande Åke Svensson, att det nu är fler som flyttar från än till Gotland.
- Det är alarmerande och allvarligt, säger han.
Skulden för den dystra statistiken lägger Åke Svensson till stor del på färjetrafiken.
- Har vi inte tillräcklig infrastruktur drar man sig för att flytta hit, eller till och med för att bo kvar. Det här visar allvaret i den diskussion vi för kring färjetrafiken, säger han.
Tillgänglighet
Den senaste tidens fokus och prat om dyra priser riskerar, enligt Åke Svensson, att vi hamnar i en ond cirkel vad gäller Gotlands tillgänglighet.
Nu flaggar Åke Svensson för att regionen kan tvingas att släppa Vision 2025 om 65 000 gotlänningar om 13 år.
- Det viktigaste nu är att det finns ett fungerande färjeavtal som går förbi 2025. Lyckas vi inte har vi uppenbara svårigheter och då måste vi skriva om visionen, säger han.
Ledsen
Även landhövding Cecilia Schelin Seidegård är bedrövad över den dystra utvecklingsstatistiken.
- Jag blev ledsen. Det här var vad vi minst behövde. Det eviga gnällandet på färjepriserna slår tillbaka. Folk blir mindre benägna att bo kvar här, säger hon.
Landshövdingen vill inte dra för stora växlar av en enda statistik, även om den enligt henne är oroväckande.
- Vi får fortsätta tala om hur fantastiskt det är att bo på Gotland och den höga livskvalitén. Att man kan bo här och pendla, eller arbeta hemifrån, säger Cecilia Schelin Seidegård.
Viktiga frågor
Cecilia Schelin Seidegård och Åke Svensson är överens om att också jobb och bostadsfrågor är viktiga att fortsätta kämpa för.
- Det här är frågor man jobbar med över tid. Det man nu kan göra är att lägga ännu mer energi på detta, säger Åke Svensson.
Han menar att förutsättningen för att utveckla Gotland är att det bor människor på ön som också trivs. Då krävs en god regional service.
- Vi vet att vi har brister, exempelvis i bygglovshanteringen. Där jobbas det intensivt, säger Åke Svensson.
Men framtidens färjeavtal är, enligt Åke Svensson, ändå det mest avgörande för Gotland.
- Vi lägger så mycket krut som möjligt på att övertyga regeringen om att den trafiken måste fungera. Sedan gäller det att vi gör vår läxa på hemmaplan att alla de hinder som ligger i vår makt kan minskas, säger han.