Förra året halkade 28 gotlänningar så illa att de behövde uppsöka lasarettet, det högsta antalet på fem år. Nästan hälften var personer över 65 år. Socialstyrelsens statistik visar att de senaste tio åren har 116 personer över 65 år tvingats uppsöka lasarettet efter att ha halkat i is eller snö.
Flera kommuner har infört fria halkskydd för äldre. En undersökning som PRO (Pensionärernas riksorganisation) gjorde hösten 2018 visade att broddar delades ut gratis i 36 kommuner.
Förslag på fria halkskydd även här fördes för två år sedan fram av SPF Seniorerna i pensionärsrådet. SPF:s förslag togs dock upp först i februari i år. Då lämnade socialdemokraterna Bo Björkman och Lennart Petersson in en motion till regionfullmäktige om att vårdcentralerna borde dela ut halkskydd till äldre. Motionen skrevs efter några veckor med halt väglag. Med omväxlande temperatur fick regionen problem med halkbekämpningen, och GA rapporterade om hur akutmottagningen kämpade för att hinna med alla halkolyckor.
Motionen har fått ett positivt mottagande i både socialnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden. Båda vill dock vänta med insatser till dess forskning vid universiteten i Karlstad och Göteborg om effekten av fria broddar är klar.
Vid Karlstad universitet pågår forskning om betydelsen av fria halkskydd. Projektet ska vara klart 2021, men redan 2017 publicerade Robin Holmberg en uppsats om vad som hände när Göteborg införde fria halkskydd 2013. Jämförelsen mellan fyra år utan fria halkskydd och fyra år med gratis broddar visade att antalet fall i halka minskade med 36 procent.
I novembernumret av tidskriften Accident Analysis & Prevention publicerar Robin Holmberg och Carl Bonander, som är föreståndare för Centrum för personskydd vid Karlstad universitet, uppdaterade siffror om Göteborgsstudien. I artikeln är minskningen ännu större, 46 procent. Deras slutsats är att kostnaden för vården efter halkolyckor är större än den för fria halkskydd. Insatsen blir samhällsekonomiskt lönsam redan på kort sikt, och kan bli en viktig åtgärd för att minska halkolyckor bland äldre.
Den 16 december ska regionfullmäktige besluta om motionen.
– Man kan tycka att motionen gäller en liten skitsak, men en halkolycka kan få förödande effekter, säger Bo Björkman och tillägger:
– Finns det belägg för att fria halkskydd har betydelse, så bör man kanske fundera en gång till.