Alkoholkritiken: "Vi ska styra upp oss själva"

Efter den skarpa kritiken mot hur alkoholhandläggningen fungerar inom regionen: Chefen håller inte riktigt med men lovar bättring inom flera områden.

Foto:

Gotland2013-12-19 12:58

Länsstyrelsen bedömer bristerna i arbetet med alkoholfrågor inom regionen som "mycket anmärkningsvärt". Det är rapporter som lämnats utan åtgärd, långa köer i handläggningstiderna och brister när man prövar vem som ska få servera alkohol bland annat.

– Det är aldrig roligt att få kritik. Några av bristerna har vi redan åtgärdat men det finns en rad förbättringsåtgärder, säger Anders Buskas, chef för Livsmedel och alkoholenheten.

Länsstyrelsen misstänker att problemet är att det inte finns tillräckliga rutiner och att kommunikationen externt och internt inte fungerar. Anders Buskas håller med.

- Redan i våras gjorde vi en internutredning och efter det bestämde vi bland annat att vi ska förbättra kommunikationen till andra myndigheter, vi ska ta fram rutiner för information till ansvarig politiker och vi ska införa onsdagsmöten där vi informerar varandra om vad som är på gång.

Kritiken handlar bland annat om ett fall när polisen rapporterat om en krog som serverade gäster som var för berusade. Den rapporten hamnade i en pärm och sedan hände ingenting mer.

– När det gäller det ärendet håller vi inte riktigt med om kritiken. Vi har gjort olika bedömningar om vad som behövdes göras.

Ändå ska rutinerna skärpas nu och en polisrapport ska alltid läsas av alla alkoholhandläggare.

Har era brister resulterat i att ni har varit för snälla mot krogarna?

– Det vill jag inte påstå.

Vad har det fått för konsekvenser då?

– Handläggningstiden på mellan sex och åtta ärenden har varit för lång och det är olyckligt.

Hur mår personalen?

– Det är ju som sagt aldrig roligt att få kritik, man vill ju få beröm. Men jag vill ändå påstå att de gör ett bra jobb.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om