Alla får vara med när turist-Gotland ska säljas på nätet

Nu får turist-Gotland en egen portal, där besökare kan hitta det mesta av det som går att boka när det exempelvis gäller resa, boende, mat och upplevelser och aktiviteter av olika slag. Det är på Destination Gotlands hemsida som små och stora som sysslar med turism på Gotland kan vara med.
? Det här som vi gör nu har aldrig gjorts på Gotland tidigare, säger Jan-Eric Nilsson, styrelseordförande i Gotlandsbolaget.

Gotland2005-02-04 06:00
I går presenterades det nya konceptet för hur Gotland ska säljas till besökarna och förhoppningsvis få ännu fler att komma hit. Ett sälj- och produktionsbolag kallat Gotland promotion AB har bildats. Delägare är Gotlandsbolaget, Gotlands konferens- och turistservice och Gotlandsresor. Om fler vill bli delägare går det bra. Men det är inte nödvändigt.

Full fart i september
Den nya Internet-portalen, som ska vara i fullt bruk från september, står öppen för både små och stora aktörer inom turismen på ön. Portalen blir ett skyltfönster där man kan plocka ihop i en varukorg det man vill boka. Sedan kan allt betalas via nätet. Fram till september fungerar bokningsnätverket Gonet som vanligt.
I går var det stor uppställning med alla inblandade från de tre delägarna i sälj- och produktionsbolaget. Det som nu sker är en vidareutveckling av nätverket Gonet, som bildades 1998. Nio bokningsföretag ingår i nätverket och redan när det bildades så fanns en vision om något ännu större. Att skapa den portal, som nu blir verklighet. Men detta var alltås för sju år sedan. Varför har det då tagit så lång tid att få fram den här?
? Det är först nu som det ät tekniskt möjligt att göra det vi gör, samtidigt som vi också har fått de erfarenheter vi har. Nu kan man i en varukorg plocka ihop det man vill ha och sedan boka via Internet. vi tecknar ett avtal med de olika företagen som vill få bokat på det här sättet. De säljer sina varumärken men finns samlade på ett och samma ställe, säger marknadschefen på Destination Gotland, Per-Erling Evensen.

Gonet i sju år
Det är alltså tre av de stora aktörerna inom turismen på Gotland, som har bildat bolaget för den gemensamma satsningen för turist-Gotland. Redan när Gotlandsbolaget fick ha färjetrafiken igen, i början ihop med Silja Line, så bildades nätverket Gonet. Huvudaktör i nätverket blev Destination Gotland.
Men då handlade det bara om ett telefonnummer och bokningssystemet hade stora barnsjukdomar. Nu har man sju års erfarenhet av bokningar via nätet och nu satsas det på ett helt nytt bokningssystem, ett system som kan ?tala? med andra system. Nu kan man gå direkt in i de större hotellens bokningssystem. Bokning via telefon kommer dock att finnas kvar som ett alternativ till Internetbokningen. Samma gäller förstås när man ska betala.
? Vi vill vara med som en hörnsten och hur det än går med framtida upphandling för färjetrafiken så finns Gotlandsbolaget kvar och kan vara med i den här satsningen. Det nya bolaget kommer att ha en nyckelroll genom att stärka samarbetet, säger Jan-Eric Nilsson.
? Det vi skapar är ökad tillgänglighet för turismen. Vi paketerar hotell och vandrarhem och har även en stugförmedling, säger Niklas Harlevi på Gotlands konferens- och turistservice.

Höja kvaliteten
? Vi paketerar också, men förvaltar även många anläggningar på ön, till exempel Gustafsviks semesterby och Gumbalde. Det som vi nu ska göra innebär för vår del att vi kan ägna oss mer åt att kvalitetssäkra våra produkter. Målet är också att bli vassare och effektivare, säger Yngve Kristiansson på Gotlandsresor.
Sammanfattar man det nya så är har man en portal för bokning och markandsföring. Det blir en enda stor produktpaketeringsenhet, där kunden hittar det mesta. Det blir en enda försäljnings-. och bokningsorganisation, som kan omfatta det mesta av turism på Gotland.
Både små och stora kan få sina produkter i skyltfönstret som portalen utgör och det nya bolaget ställer sin organisation till förfogande. Man svarar även för resegarantin som krävs för paketresor.
När man besöker portalen så hittar man en varukorg med uppgifter om boende på hotell, semesterbyar, stugbyar, camping, privatrum, om resa med båt eller flyg, paketresor, upplevelse-turism, var man hyr bil, mc eller cykel. Man kan boka biljetter till olika evenemang, osv. Och de turistföretag som väljer att synas på portalen kan därmed via inloggning styra sin kapacitet.
? Förra året hade vi över en miljon besökare på Destination Gotlands hemsida. Gotland är också utnämnt till Sveriges populäraste resmål under 2004 och på Gotland omsätts till följd av turismen cirka tre miljarder kronor om året. Vi försöker nu också att få fler besökare att komma även på andra årstider än sommaren. Hösten är den årstid dör ökningen är störst, säger Per-Erling Evensen.
Det nya bolaget är alltså bildat. Kommande steg är att hitta en person som ska leda det och att hitta en lämplig lokal.
Men nuvarande omfattning på turismen räknar man att klara bokningar och annat som behövs inom satsningen med oförändrat antal anställda.
Men om och när turismen ökar ytterligare, först då kan det behövas nyanställningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om