Efter beslut av Skolinspektionen, som har noterat en rad allvarliga brister vid regionens förskolor, har barn- och utbildningsförvaltningen granskat verksamheten på alla sina förskolor.
- Skolverkets kritik är allmän och gäller inte för alla förskolor på ön. Efter vår tillsyn har vi en bild av varje enskild förskola, förklarar för- och grundskolechefen Mats Hanell.
Enligt Skolverket präglas inte regionens förskolor i tillräcklig utsträckning av en god pedagogisk verksamhet och personalen behöver pedagogisk utbildning och kompetensutveckling.
- Vi ser ingen anledning till varningstecken. Förskolemiljön på Gotland är bra, vissa förskolor är bättre och andra sämre, men ett utvecklingsarbete pågår där det behövs, säger Mats Hanell.
Han konstaterar att förvaltningens rapport fortfarande är en arbetshandling, men att nämnden är informerad. Vilka förskolor som har brister i verksamheten är därmed inte offentligt.
Tillsynen har skett på öns 43 förskolor med totalt 108 avdelningar vid 21 platser på ön. Personal och förskolechefer har intervjuats på alla ställen.
Pedagogisk brist
Enligt Skolverket präglas förskolan på Gotland inte i tillräcklig utsträckning av en god pedagogisk verksamhet.
Till exempel anses regionen inte ha gjort tillräckligt för att öka andelen personal med pedagogisk utbildning och inte heller tillgodosett behovet av kompetensutveckling.
Brister noteras också för kvalitetsredovisning, förskolornas samarbete med förskoleklass, fritidshem och skola, föräldrarnas möjlighet att påverka verksamheten, och planer mot kränkande behandling
- Vi såg många goda exempel med hög kvalité av verksamheten vid flertalet förskolor på ön, men också de brister som Skolinspektionen uppmärksammat vid ett antal förskolor, konstaterar barn- och utbildningsförvaltningens handläggare av tillsynsrapporten, verksamhetsspecialist Karin Sandberg Täpp.
Tre så kallade utvecklingsområden har identifierats med stor betydelse för förskolans kvalité på verksamheten: ledarskap, läroplan och lärmiljö.
Ledarskapet måste tydliggöras utifrån skollag och läroplan. Det systematiska kvalitetsarbetet med uppföljning måste säkerställas med utvärdering och utveckling och förskolans pedagogiska lek- och lärmiljöer inne och ute måste utvecklas.
- Gotland har en låg andel förskollärare och personal med pedagogisk högskoleutbildning. Det har varit jättebra att ha förskollärarutbildningen på Högskolan här, men många ungdomar åker iväg för att utbilda sig och de kommer förhoppningsvis tillbaka till ön som förskollärare, kommenterar Mats Hanell.