"Alla jag arbetar med är faktiskt yngre än jag"

Örjan Herlitz fyller 60 år på fredag. Han har arbetat som chef för länsteatern på Gotland i snart åtta år.
Med knappa resurser har teatern under de här åren lyckats bra med att ge gotlänningarna mängder med fina teaterupplevelser och mycket av det är faktiskt Örjan Herlitz förtjänst.
Att fylla 60 år tycker han känns gammalt:
­ Alla människor som jag arbetar med är faktiskt yngre än jag. Jag ser på mig själv som yngre men är ändå tvingad att inse att jag nu är en "sextitaggare"!

Gotland2004-01-14 04:00

När han tänker på vad som ska hända efter den stundande 60-årsdagen konstaterar han bara att han faktiskt skulle föredra en tidig pensionering:
­ Jag har haft ett slitigt liv!
Förordnandet som teaterchef är på tre år och Örjan Herlitz har fått det förnyat nu för tredje gången. Senast den 1 december ska han bestämma sig om han ska fortsätta ytterligare en treårsperiod. Han har ännu inte bestämt sig:
­ Jag skjuter det framför mig, men man ska i princip inte arbeta som chef hur länge som helst.
Örjan Herlitz har arbetat som chef för tre teatrar, längst vid teatern på Gotland.
Han får något speciellt i blicken då han talar om att fortsätta arbeta enbart som regissör.
<span class=MR>Bakgrund</span>
Örjan Herlitz föddes i Östersund, Jämtland, men växte upp i Västergötland, Värmland och Stockholm.
På ett mycket tidigt stadium, redan i skolan, blev han intresserad av teater.
Det var en dramatenskådespelare som 1962 kom till skolan och regisserade barnen och så tändes hans längtan. Örjan Herlitz ville bli skådespelare och det blev studentteater både i Uppsala och Stockholm.
Han var mycket intresserad av pantomim­stum framställning med hjälp av kroppsspråk, gester och mimik­och han började faktiskt undervisa i ämnet.
På 1960-talet drabbades han av cancer i sköldkörteln. Den påverkade rösten och han insåg att det skulle bli omöjligt att spela.
Han studerade teaterämnen på universitetet och började sedan arbeta som teaterkonsulent i Norrbotten­han undervisade på Kalix folkhögskola och arbetade även med att åka runt och initiera teater ute i bygderna tillsammans med Georg Fant.
Han var med och bildade en av de första länsteatrarna i landet i Härnösand där han arbetade som regissör och teatersekreterare. Efter detta flyttade han till Stockholm och började arbeta som lärare och senare som studierektor på teaterhögskolan.
På 1980-talet flyttade han till Örebro och arbetade som regissör. År 1984 blev han chef för teatern och arbetade som sådan i två år.
<span class=MR>Flyttade till Gotland</span>
Efter fem år som teaterchef i Skaraborg flyttade han till Gotland. Året var 1996 och det var en spännande tid på Gotland där Bryggeriteatern just hade blivit länsteater.
Att han valde Gotland beror på att han alltid upplevt den som en fäderneö eftersom många av hans släktingar har bott och bor här fortfarande. Släkten Herlitz kom från Tyskland till Gotland på 1600-talet och gav Gotland många präster: Väskinde, Sanda, Klinte och Visby.
Då Örjan Herlitz flyttade till Gotland fick han redan från början vara med och påverka det som skulle bli dagens länsteater. Han påpekar att teatern i dag har en helt unik ensemble. Teatern har sex fast anställda samt teaterchefen. Som mest har man haft 57 anställda och det var vid uppsättningen Cabaret.
Örjan Herlitz påpekar att det är viktigt med en stark kärna av medarbetare vid teatern:
­ De är mycket kompetenta, förvånansvärt kompetenta för att vara landsorten. Det gör att vi har det bättre ställt här än på många andra teatrar i landet.
Han berättar att varje morgon promenerar teaterpersonalen runt Visby stadsmur på betald arbetstid och det har fört med sig att de är mindre sjuka än andra. Ohälsan är ett stort problem i vårt samhälle men Örjan Herlitz tror att dessa morgonpromenader kan vara en lösning.
På andra teatrar är konflikter vanligt förekommande men inte vid länsteatern i Visby, påpekar Örjan Herlitz. Det är vanligt att olika yrkeskategorier inom teatern bråkar med varandra men inte i Visby.
­ Jag har arbetat som frilansande regissör på ett flertal teatrar och vet därför hur det kan vara på andra håll, förklarar han.
<span class=MR>Landets fattigaste </span>
Ekonomin har hela tiden varit ett stort problem för länsteatern på Gotland. Man har ett underlag på 57000 invånare men det kostar inte mindre att göra en uppsättning här än om man skulle ha ett underlag på 357000 invånare, påpekar Örjan Herlitz som samtidigt konstaterar att länsteatern på Gotland är landets fattigaste. Ändå ger man 175 föreställningar under året.
Han känner ett stöd från de gotländska politikerna.
För ett år sedan fick teatern plötsligt ett ökat anslag med 50 procent från staten men Örjan Herlitz önskar att man kunde få hälften av vad andra länsteatrar får vilket skulle medföra att man kunde anställa fler fasta skådespelare, en tekniker till, en administratör till samt en musiker till.
När Örjan Herlitz får frågan vad som har varit den roligaste uppsättningen under åren behöver han inte tänka länge:
­ Alltid den senaste uppsättningen! Det blir så när man har förmånen att få arbeta med kreativitet och omge sig med kreativa människor. Jag älskar faktiskt skådespelarna.
Den uppsättning som länsteatern arbetar med just nu är John Steinbecks berömda Möss och människor som ska ha premiär den 27 februari.
Uppsättningen görs i två versioner­en för teaterscenen i Visby och en för bygdegårdarna. Efter en månad i huset ska nämligen pjäsen ut på en månadslång bygdegårdsturné.
<span class=MR>Lokalproblemet</span>
Lokalerna är det ständiga problemet för länsteatern. Visst har huset en bra atmosfär, och Örjan Herlitz påpekar att det faktiskt finns teaterspöken där, men trångboddheten och saknaden av ett ordentligt uppehållsrum för publiken är svår att leva med. Huset är svårt nedslitet och drar mycket energi.
När det är snöstorm blir det snödrivor inomhus.
Man skulle behöva utrymmen för verkstäder, administration, sammanträdesrum och scenen är för liten.
Man kan ta in högst 150 personer vilket gör det svårt att få ekonomi på uppsättningarna.
<span class=MR>Fullvärdiga lokaler</span>
Förr eller senare måste länsteatern få fullvärdiga lokaler. Man har kastat blickar åt många håll men än så länge har ingen lösning öppnat sig.
Örjan Herlitz trivs på Gotland och han, tillsammans med hustrun Hjördis, har ännu ett av de fyra barnen, Daniel, Simon, Adam och Elin, hemma här på Gotland. Åldern på barnen är 22-39 år och ett av dem, Simon, går faktiskt i fars fotspår­han arbetar som regissör.
Örjan Herlitz tycker att det är en bra publik på Gotland, bra politiker och en bra ensemble men dålig ekonomi väger inte upp det.
På lördag firar han sin 60-årsdag på länsteatern i Visby tillsammans med ett 100-tal inbjudna gäster.
60 år. Örjan Herlitz, länsteaterchefen på Gotland, fyller 60 år på fredag. Just nu är han mitt uppe i repetitionerna av teaterns nya uppsättning­John Steinbecks Möss och människor.Foto: ULF GLIMFALK
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om