Allmänheten fick ta del av fyrarnas historia

I går var det Internationella Fyrdagen då allmänheten hade tillfälle att besöka olika fyrar runt om i landet. På Gotland öppnades fyrarna på Hoburgen och Närsholmen för besök, även på Fåröfyren var tillgänglig samt fyren på Gotska Sandön.
GA gjorde ett besök i fyren i När.

Gotland2004-08-23 04:00
I det pressmeddelande som Svenska Fyrsällskapet har skickat ut kan man bland annat läsa att drygt 2500 personer besökte 33 fyrplatser under förra årets Fyrdag­det finns alltså ett stort intresse för våra gamla fyrar.
Med stor säkerhet kommer man aldrig någonsin mer att bygga några fler bemannade fyrplatser. De fyrplatser som finns bevarade tillhör idag landets kulturarv.
De som kom till fyren i När kunde få ta del av fyrarnas historia. Man fick bland annat veta att de första fyrarna i världen byggdes i Medelhavet och i Norden var det danskarna som var först med att bygga fyrar.
<span class=MR>Vädjade till kungen</span>
Efter att fyren på Faludden, sydöstra Gotland, hade byggts 1871 upptäckte man att antalet förlisningar mycket märkbart minskade. Detta gjorde att landshövdingen på Gotland vädjade till konungen att få anlägga en fyrplats på Närsholmen.
År 1871 gav kungen sitt godkännande och redan året efter anlades fyrplatsen. Man reste ett 16 meter högt järntorn. Fyrplatsens byggnader ritades av fyringenjörerna G. E. Höjer och A. T. Gellerstedt. Det ingick fyrvaktarbostad med dass, källare och brunn.
Fyren i När är fortfarande intakt och välbevarad. Den automatiserades 1960 och blev avbemannad samma år. Den är 16,3 meter hög och lyshöjden över havet är 20,8 meter. Lysvidden är 16,5 nautiska mil.
Fyrvaktarbostaden såldes till Gotlands militärkommando i vars ägo den fortfarande är. Själva fyrtornet tillhör sjöfartsverket.
Jan Ströberg, sjöfartsverket, fanns på plats i fyrtornet och fungerade som guide. Han var själv med och byggde om många av de gotländska fyrarna. Han har varit med och fraktat stora tunga gastuber till fyrarna under åren.
De första gastuberna vägde 50-60 kilo styck.
Innan fyrarna började drivas med gas så var det olja man använde. Fyrmästarens uppgift var att flera gånger varje dag fylla på olja och hålla linserna rena och hela. För att ljuset skulle snurra runt användes ett lod. På senare tid var det en elmotor som drog runt.
Jan Ströberg berättade också att fyrarna idag betyder väldigt lite för sjöfarten. Undantaget är ledfyrarna i skärgård vilka har en svag lampa som får sin energi från en solpanel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om