Allt fler missnöjda feriearbetare på ön

Rekordmånga gotländska feriearbetare har vänt sig till LO:s jourtelefon i sommar.
-Det har varit ganska svårt att få sommarjobb i år. Det har gjort att oseriösa arbetsgivare haft lättare att locka till sig ungdomarna, säger Johan Ingelskog, LO:s ungdomsombudsman.

Gotland2004-07-09 04:00
Trots att bara halva säsongen passerat har organisationen redan tagit emot nästan lika många gotländska samtal som de båda föregånde åren tillsammans.
De flesta påringningarna gäller unga människor med tillfälligt arbete inom hotell- och restaurangbranschen.
Men Gotland är inte det enda län där samtalen blivit fler.
-Ökningen i år är allmän. Den beror dels på att det varit ganska tufft att få jobb men även på att vi syns bättre, säger Ingelskog.

<span class='mr'>Solskensavtal</span>
Under 2002 kom sammanlagt 436 samtal från hela Sverige som berörde hotell- och restaurangfackets område.
Det halvdana vädret kan också påverka.
-Många har solskensavtal, de får bara jobba när det är soligt. Det är tufft för de ungdomar som har hyra och resor hit att betala, konstaterar ombudsmannen.

<span class='mr'>Rimligt krav</span>
Skälen till att ungdomarna söker fackligt stöd är många.
En ung kvinna berättade att hon arbetat i tre veckor utan anställningsbevis. Detsamma gäller 25 av hennes kolleger på arbetsplatsen.
-Det är illa. Lagen säger att man ska ha ett bevis inom en månad så nu har den här arbetsgivaren en vecka på sig att skriva dem, säger Ingelskog.
Han anser att det är ett mycket rimligt krav att få sitt anställningsbevis redan första dagen. Där anges bland annat lönen, arbetsuppgifternas omfattning och hur många timmar man ska arbeta.

<span class='mr'>Skolkampanj</span>
LO planerar att inom några år starta en riksomfattande facklig utbildning av alla gymnasieungdomar.
-Vi kan inte bara sitta med armarna i kors. Det blir en stor skolkampanj för att stärka ungdomarnas kunskaper om arbetsmarknaden, säger Johan Ingelskog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!