Allt fler missnöjda med behandlingen och bemötandet inom vården

Antalet anmälda ärenden till patientnämnden på Gotland har blivit allt fler. Ökningen gäller främst sommarmånaderna och de flesta anmälningarna gäller vård- och behandling följd av bemötande i vården. ­ Patientnämnden är ingen polis, och vi kan inte åtgärda fel. Men vi signalerar till berörda verksamhetsansvariga och rapporterar samtliga ärenden till Socialstyrelsen. Det konstaterar patientnämndens nya ordförande Ingibjörg Sigurdsdottir sedan patientnämndens statistik för fjolåret blivit klar. I tisdags presenterades den vid nämndens sammanträde där också chefen för hälso- och sjukvården Jan-Olof Henriksson och biträdande Ingrid Taylor var närvarande.

Gotland2003-03-06 04:00
Av statistiken framgår att missnöjet och problemen i kontakterna med hälso- och sjukvården, tandvården och särskilt boende växer på Gotland. Patientnämndens statistik visar på fler ärenden har ökat. Under 2002 anmäldes 170 ärenden jämfört med 142 året innan.
Ökningen av anmälningsärenden har huvudsakligen skett under sommarmånaderna. De flesta ärenden berör vård- och behandlingsfrågor, och därefter kommer anmälningar angående bemötande- och kommunikationsfrågor.
­ Sommartid har vi en större tillströmning av patienter till sjukvården på Gotland. och som patient väntar man en fullgod service. Som patient, och när man mår dåligt, är man samtidigt extra känslig, säger Ingibjörg Sigurdsdottir.
­ Då är det viktigt att kommunikationen fungerar. Och vi måste bli bättre på att kommunicera med både patienter och anhöriga. Det gäller alla personalkategorier inom vården, från receptionspersonal och sjuksköterskor till läkare.
<span class=MR>Är ingen polis</span>
Hon pekar på att patientnämndens uppgift inte är att vara polis, och nämnden har inga disciplinära befogenheter. Däremot ska nämnden utreda, föreslå lösningar och underlätta kontakter.
­ Vi vill och ska vara en länk mellan patient och personal inom sjukvård, tandvård och särskilt boende. Målet är att förbättra kommunikationen och kontakten mellan patienter och personal.
Den som är missnöjd eller har synpunkter på vården ska i första hand kontakta vårdpersonalen eller ansvarig läkare- om inte det fungerar, kan man vända sig till patientnämnden för att få hjälp.
Vår verksamhet behöver bli mer känd, säger Ingibjörg Sigurdsdottir (s). Sedan valet och från den nya mandatperioden har hon efterträtt Barbro Öncel (fp) som ny ordförande i patientnämnden.
Övriga ordinarie ledamöter i den nya styrelsen är vice ordförande Harald Hoffman (c), Britta Brunner (v), Gunnel Fransson (mp), Birgitta Eriksson (m), Sonja IIander (fp), och Margareta Ronquist (kd). Ersättare är Gerty Holmstedt (s), Maud Sundström (v), Monika Larsson (mp), Kristina Leevaner-Ödman (fp), Margareta Glittne (m), Maria Tideman-Ahlner (fp), och Gun Pettersson (kd).
­ En del i styrelsen, bland dem jag som ordförande, är nya, men flera av ledamöterna har suttit med i patientnämnden under flera mandatperioder. Dessutom har patientnämnden nu och två år framåt en anställd sekreterare på halvtid . Det är Lilian Edwards som fått den tjänsten och som arbetar på patientnämndens kansli i Visby.
<span class=MR>PR-kampanj</span>
Ingibjörg Sigurdsdottir pekar på vikten av att göra patientnämnden mer känd. Ett led i det arbetet har redan inletts genom en folder med information om nämnden och dess uppgift, besöksadress och telefonnummer, som finns uppsatt på anslagstavlor och utlagda inom hälso- och sjukvården, tandvården och särskilt boende.
­ Den som har synpunkter på eller är missnöjd med vården och när kontakten inte fungerar med vårdpersonal eller ansvarig läkare, då kan man vända sig till patientnämnden som är en opartisk instans.
Patientnämnden hjälper till med att på ett tidigt stadium försöka lösa problem och reda ut missförstånd. Nämnden informerar också om patienträttigheter och om möjlighet att få ersättning genom patientskadeersättningen eller läkemedelsförsäkringen, liksom om möjligheterna att få sin sak prövad i Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.
­ Vi signalerar alla ärenden till verksamhetsansvariga och rapporterar samtliga ärenden till Socialstyrelsen. Målet är att
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om