- Någonstans har det vänt. Det är en stor skillnad jämfört med för några år sedan, säger Veronica Holmberg som driver städbolaget Vera Home i Visby.
Veronica Holmberg har inte haft sitt företag särskilt länge men hon har ändå sett en utveckling på marknaden. Hon har valt att hänvisa till avdragsmöjligheterna på sin hemsida eftersom hon tror att rut är anledningen till att fler köper hushållsnära tjänster.
- Vi har fått ta bort marknadsföring för ryktet går från mun till mun. Jag märker en större
acceptans för städhjälp, säger Veronica.
Från första januari i år har 1 229 kunder på Gotland köpt hushållsnära tjänster, vilket är 100 fler än förra året. Under samma period har Skatteverket betalat ut närmare 3,5 miljoner kronor för rut-arbete.
Statistiken visar också att antalet företag som fått betalt för utförda tjänster har ökat. I dag finns 106 företag på Gotland som erbjuder hushållsnära tjänster.
Enkel modell
Enligt Pia Blank, jurist på Skatteverket, är anledningen till ökningen att det är enkelt att få avdraget.
- Modellen med skattereduktion direkt vid köpet gör det enkelt för kunderna. De slipper fylla i blanketter och liknande, säger hon.
Enligt en rapport som Skatteverket publicerade förra året så har ökningen av rut-köp resulterat i att den svarta marknaden har minskat.
- De vita tjänsterna tar mer plats, vilket gynnar de anställda. Acceptansen är lägre för köp av svarttjänster, säger hon.
Än har Skatteverket inga siffror på hur sysselsättningen påverkats i och med branschens expandering, men Pia Blank har fått uppfattningen att den har ökat.
- Det är sådant man ofta hör, att arbetsgivarna kan meranställa, säger Pia Blank.
Behovet av fler anställda känner Veronica Holmberg också av.
- Jag har mer kunder än vad jag har personal. Jag skulle behöva ta in tre till men det finns inte tid att gå med och lära upp dem, berättar hon.