Allt kortare köer inom vården
Vårdköerna på Gotland fortsätter att minska, sedan vårdgarantin infördes för drygt fyra månader sedan.Efter sommaren beräknas alla verksamheter, utom dagkirurgin, uppfylla vårdgarantin.
När det gäller garantin om att inom 90 dagar få ett besök inbokat hos specialist är det framförallt ortopedavdelningen som har problem, men även logoped-, endoskopi- och kirurgavdelningen har emellanåt vissa problem med detta.
- Ortopeden hade redan rätt många i kö, det rör sig om ett 500-tal som står och väntar på nybesök, men vi förväntar oss att de har löst de besöken när sommaren är slut, säger Veronica Hermann.
Operationer
När det gäller operationsköerna, lever Gotland fortfarande inte upp till vårdgarantin.
- Det har varit väldigt mycket patienter som väntar på operation, säger Veronica Hermann.
Sedan beslutet om vårdgarantin har man genom omorganisering ökat antalet operationer med 30 procent. Under tio veckor i vår satsar man dessutom extra på att beta av kön till dagkirurgin.
- Det vi gör är att vi öppnare en femte operationssal och för att klara detta tar vi in extra hyrpersonal. I ärlighetens namn så tär vi ganska hårt på vår personal, det här kan innebära 20 patienter till i veckan, plus ökningen med 30 procent, säger Veronica Hermann.
För att kunna genomföra de extra operationerna bereder man bland annat plats på andra avdelningar, men det ska enlig Veronica Hermann inte påverka kvaliteten på vården.
- Säkerheten ska inte påverkas och inte omvårdnaden heller, men en del patienter upplever att det är lite besvärligt att de till exempel måste ligga på två olika avdelningar.
Ger resultat
Satsningarna har gett resultat. I mitten av oktober stod 781 personer i kö för dagkirurgi, nu är den siffran nere i 274 personer. För kirurgi inom slutenvården stod 563 personer i kö i oktober och är nu finns 81 personer i kön.
Till sommaren beräknas alla verksamheter, utom dagkirurgin, uppfylla kravet om maximalt 90 dagars väntetid för nybesök eller behandling. Först till årsskiftet beräknas dagkirurgin uppfylla vårdgarantin.
Enligt Veronica Hermann beror förbättringarna till stor del på att det skett en attitydförändring inom den gotländska vården.
- Alla har skärpt till sig och sett över sina verksamheter. Verksamheterna vill ju klara av vårdgarantin och den viljan gör så himla mycket, säger hon.
Veronica Hermann hoppas nu bara att de gotländska patienterna är redo att ta sitt ansvar för köerna.
- En annan sak som vi har märk är att nu när patienterna själva börjar se att de får tid på Visby lasarett, så bryr man sig kanske inte om att avboka ordentlig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!