Nu presenteras årets Almedalsopinion, som för tredje året i rad, genomförts av internetbaserade undersökningsföretaget YouGov. Undersökningen baseras på svar från 198 aktörer som tidigare varit på Almedalsveckan samt potentiella besökare av veckan. Undersökningen genomfördes i början av maj 2013.
Rapporten visar på att majoriteten av besökarna, 45 procent, medverkar i Almedalsveckan som en represententant för en intressorganisation och 14 procent eftersom de är politiskt förtroendevalda. Endast ett fåtal av de medverkande, tre procent, har aldrig tidigare besökt Almedalsveckan. Majoriteten, 34 procent, har varit med 4-6 gånger, endast 18 procent har besökt veckan mer än tio gånger.
På frågan "Vad är Almedalsveckan för dig?" (då max tre svarsalternativ kunde väljas) svarade drygt 60 procent att veckan innebar nätverkbyggande och seminarium, drygt 50 procent ansåg att veckan innebar politik. På relativt låg plats, 29 procent, hamnade partiledartalen. Svarsalternativen fester, skvaller och plikt hamnade långt ner, endast några procent förknippar veckan med dessa skäl.
För den stora merparten av besökarna kan man av rapporten utläsa att Almedalsveckan handlar om att skapa kontakter och nätverk, drygt 70 procent har angett att det är det som de hoppas få ut av veckan.
Drygt hälften, 57 procent, tror dock att veckan mer och mer kommer att handla om event som arrangeras av näringslivsaktörer.
Rapporten visar även att majorieten reser till Almedalsveckan med flyg, 44 procent. 96 procent av de tillfrågade svarade ja på frågan om de planerar att komma tillbaka 2013. De flesta, drygt hälften, vill se mer av träffpunkter med ledande politiker, drygt 40 procent vill att det ska vara mer debatter.
När det gäller den ekonomiska biten så svarar hälften av de utfrågade att det företag eller den organisation som de tillhör satsar lika mycket pengar som förra året under Almedalsveckan. En fjärdedel tänker satsa mer pengar och en fjärde del mindre pengar än förra året. De allra flesta, drygt 70 procent, menar att vinsten av Almedalsveckan inte är rena pengar utan handlar om andra värden.