Almedalsveckan ett lyft även för små företag

Intäkterna under årets Almedalsvecka beräknas till över 100 miljoner kronor för företagarna på Gotland. Pengarna hamnar inte bara i Visby. Bland vinnarna finns Visby hyrtält i Sjonhem och PA kompaniet i Träkumla.

Hyr ut tält. Gustaf Gardell mångdubblar sin omsättning under Almedalsveckan.foto: joel nilsson

Hyr ut tält. Gustaf Gardell mångdubblar sin omsättning under Almedalsveckan.foto: joel nilsson

Foto: Joel Nilsson

Gotland2010-07-29 04:00
För företaget som hyr ut "partytält" av varierande storlek och form är sommaren förstås högsäsong. Men Almedalsveckan är den absoluta toppen på hela året.
- Det är vår viktigaste vecka. Vi hade nästan dubbelt så mycket att göra i år som förra året, berättar Gustaf Gardell när han riggar inför ett bröllop på Muramaris i helgen.
Han basar för Visby hyrtält med normalt två anställda. För att klara efterfrågan under Almedalsveckan hyr han utrustning från fastlandet, fem gånger så mycket som det egna lagret. I år hyrde han också in sju extra montörer. Och alla jobbar de i stort sett dygnet runt, sover bara tre-fyra timmar per natt.
Allt det extra gör också att prislappen blir högre. Men kunderna blir bara fler för varje år.
- Visst blir det en vinst för oss. Under Almedalsveckan hyr vi ut för omkring 400 000 kronor. En vanlig sommarvecka kan det handla om mellan 15 000 och 20 000, säger Gustaf Gardell.

Tio gånger fler
Stefan Olsson på PA kompaniet, som ordnar med det mesta som rör ljud, säger likadant.
- Det är en väldigt bra vecka då vi 10-dubblar vår organisation. I år omsatte vi mellan 2 och 2,5 miljoner. Veckan står för en stor del av vår omsättning.
Tre anställda blir 30-40 stycken under Almedalsveckan. Och en hel del utrustning hyrs hit från fastlandet för att klara efterfrågan. Runt 250 jobb utförda företaget under veckan, en del med mycket kort varsel. Enligt preliminära uppskattningar blev intäkterna för det lokala näringslivet över 100 miljoner kronor i år, att jämföra med förra årets 68 miljoner.
- I den siffran ingår varken boende eller resor, säger Almedalsveckans koordinator Carolina Kallum till tidningen Dagens industris nätupplaga.
Regionchefen på Svenskt näringsliv, Anders Thomasson, säger att ett sätt som man beräknar inkomsterna på är utifrån att varje deltagare spenderar runt 10 000 kronor på boende, förtäring och annat under veckan.
- Jag tror 100 miljoner är en ganska låg siffra faktiskt. Dessutom är mediauppmärksamheten ovärderlig, skulle man köpa det utrymmet handlar det om enorma belopp, menar Anders Thomasson.

Hela ön
Han säger också att det trots evenemangens koncentration till Visby är företag över hela ön som tjänar på Almedalsveckan.
- Visby räcker inte till. Till exempel Lövängen i Garda hörde jag var fullbokad hela veckan.
Anders Thomasson tror att Almedalsveckan kan bli ännu större, även när det inte är valår.
- Det var ingen tillbakagång efter valåret 2006, det har bara ökat sen dess.
Almedalsveckan 2010:
besöktes av 12 000 personer, mot 7 500 personer i fjol
antalet arrangemang blev runt 1 000 fler än de 1 400 som annonserats på förhand
bevakades av 900 ackrediterade journalister
källa: Carolina Kallum och Dagens industri
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!