Almedalsveckan kan vinna stort varumärkespris

Almedalsveckan har nominerats till en fin branschutmärkelse, Signumpriset delas varje år ut till ett nordiskt företag med starkt varumärke.

Mia Stuhre, Region Gotlands projektledare för Almedalsveckan.

Mia Stuhre, Region Gotlands projektledare för Almedalsveckan.

Foto: Eva HC Nyström/Arkiv

Gotland2019-11-19 16:30

Tillsammans med BOB, Intrum, Husqvarna och Östersjöfestivalen står Almedalsveckan nominerad som vinnare av det 25 år gamla utmärkelsen Signumpriset. Priset ges varje år till ett nordiskt företag som utmärker sig med långsiktigt arbete med vård av varumärket. 

- Årets startfält är som vanligt en härlig blandning av varumärken från helt skilda branscher. En detalj som sticker ut och känns helt rätt i tiden är att vi har två eventvarumärken att titta närmare på. Som vanligt lär det bli en utmaning att hitta en vinnare i årets startfält, säger Christer Löfgren, juryns sekreterare tillika chefredaktör på BrandNews i ett pressmeddelande. 

Vinnaren av priset år 2020 utses på Varumärkesdagen den 23 januari.

– Det känns jättebra att stå som nominerad till priset. Så fort vi fick veta att Almedalsveckan var intressant i sammanhanget skyndade vi att samla ihop allt material de ville titta på. Då märkte vi att vi jobbat bättre med varumärket än vad vi själva trodde, säger Mia Stuhre, Region Gotlands projektledare för Almedalsveckan. 

Vad skulle en vinst innebära?

– Det skulle bidra till att stärka ett redan starkt varumärke. Och samtidigt får vi bekräftat att det vi gör är bra, säger Mia Stuhre.

Har ni jobbat aktivt för en nominering?

– Nej, det har vi inte. Den kom som en överraskning. Men vi har arbetat mycket med varumärket samt den interna och externa strukturen. Jag ser nomineringen som ett resultat av det arbetet, säger Mia Stuhre. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!