Andrée landade här redan1894
Visby flygplats fyller i dag 50 år. Men den gotländska flyghistorien är betydligt äldre än så.Gamla flygplatsen, den närmare Broväg, öppnade för 66 år sedan, 1942.
Men första flygfältet var egentligen Visborgsslätt - i varje fall skedde den allra första flygningen på Gotland därifrån. Året var 1913, alltså för 95 år sedan.
Skall man vara riktigt noga får man gå tillbaka till 1894 för att hitta första flygfärden. Då landade självaste Nordpolsfararen Andrée på Gotland med sin ballong.
Jo, ingenjör Andrée flög faktiskt till Gotland, närmare bestämt till Petter " Kusar-Per" Pettersson i Fröjel! Hösten 1894, två år innan han omkom på sin resa mot Nordpolen, gjorde han en provflygning från Göteborg i ballongen Svea. Han hamnade i oväder och kom helt vilse. När han efter fem timmar landade vid Gustafs i Fröjel, framför ögonen på Kusar-Per, trodde Andrée att han hamnat vid Vättern.
Också 1910 hamnade Andrée på Gotland. Inte flygaren utan en ballong uppkallad efter honom. Flygaren var Gustaf von Hofsten som - när han landade vid Roes i Grötlingbo - slog svenskt ballongrekord genom att flyga från Stockholm via Uppsala, Ålands hav, Ösel till Grötlingbo. 33 timmar lydde rekordet.
Sensommaren 1913 fick gotlänningarna uppleva det första flygplanet på ön. Hugo Sundstedt, svensk flygpionjärer, visade upp sig och sitt plan Ugglan inför 10 000 åskådare på Visborgs slätt.
Han hade dock inte flugit till Gotland, utan lastat planet på Gotlandsbåten från Kalmar. Däremot flög han från Gotland, en bragd och en sensation, sa man. Han klarade sig med nöd och näppe, soppan var nästan slut när han nådde fastlandet.
Nådde inte fram
Istället blev det en gotländsk flygpionjär, Carl Gustaf Krokstedt, bördig från När, som var först med att flyga till - eller åtminstone mot Gotland. Året var 1914.
Nåja, nu kom han inte riktigt fram utan måste nödlanda utanför Stenkyrkehuk på grund av en oljeläcka. Efter sju timmars väntan blev han upplockad av Gotlandsbolagets Gute.
Riktigt illa gick det när han 1918 med legendariske flygbaronen Carl Cederström skulle flyga till Finland. Planet störtade och både Krokstedt och Cederström omkom.
Istället blev det en engelsman, Kenneth Saunders, som blev först med en lyckad flygning till Gotland. 1920 kom han hit för att ha flyguppvisningar och ta passagerare med upp på en tur. Då fick gotlänningarna också se fallskärmshopp. Saunders återvände året därpå och flög med passagerare i Visby, Roma och Klintehamn.
Göring flög hit
Men allt det här rörde sig bara om nöjesflygningar. Ännu fick gotlänningarna nöja sig med Gotlandsbolagets ångbåtar fört att komma till fastlandet.
Just Gotlandsbolaget hade annars tidigt velat in i flygbranschen. Redan 1918 ville bolagets vd, konsul C E Ekman, starta postflyg till Gotland, men postverket sa nej.
Rederiet sa också nej, men då gällde det samarbete med den tyska flyglinje Stockholm-Gotland-Danzig som drevs endast några månader 1925-26. Planen mellanlandade i Visby och Slite. Flygbolaget hette Nordiska Flygrederiet och en av piloterna var självaste Hermann Göring.
Men det dröjde in på 30-talet innan passagerartrafiken kom igång mera på allvar. 1933 startade flyglinjen Stockholm-Gotland som en av de första inrikeslinjerna i landet.
Det var ABA (AB Aerotransport) som med Junker-planet Södermanland landade på Tingstäde träsk. Bolaget gjorde reklam för Gotland som bad- och turistmål -Flyg och Bada, sa man - men också icke-turister fanns bland de 16 passagerare som planet hade plats för. Linjen fortsatte ända fram till kriget 1939, och då hade man hunnit flyga 11 000 passagerare på 965 flygningar.
Starten på allvar
Gamla Södermanland flög till Gotland även under kriget, då med post, medicin, karbid och andra varor. Man använde dels Tingstäde träsk, dels Roma flygfält som just hade byggts.
Under kriget, 1942, började också den reguljära passagerartrafiken från Visbys då nya flygplats vid Broväg (man landade på gräset) - och sen dess har vi haft regelbundet flyg till Gotland. Premiären den 27 januari skedde med ABA:s Junker-plan, som 1944 ersattes av den välkända DC-3:an.
Från hösten 1957 var det Linjeflyg som tog över, alltså året innan den nya flygplatsen vid Annelund kunde tas i bruk.
Thüring, Avia, Gotlandsflyg
Linjeflyg fortsatte till 1992, då SAS tog över. Minnesgoda gotlänningar minns väl ännu flygplanstyperna genom åren, som DC-3, Metropolitan, Fokker, Nord 262, Twin Otter och tjusiga Boeing 737, som 1992 döptes på Visby flygplats till namnet Gotland. Landshövding Thorsten Andersson använde vatten från Hångers källa när han förrättade dopet!
Man kan inte skriva gotländsk flyghistoria utan att berätta om legendariska flygarparet Birgit och Nils Thüring, Redan 1940 bildade de flygbolaget Avia som började med målflygningar från Fårösund. Sen utökades trafiken med bland annat taxiflyg. Efter närmare 40 år sålde Thüring bolaget, som från 1984 blev helägt dotterbolag till Gotlandsbolaget. Reguljär trafik öppnades på flera orter men efter några förlustår sålde Gotlandsbolaget bolaget 1992. Året därpå blev Avia Skyways.
Flera andra flygbolag har genom åren trafikerat Gotland som Flying Enterprise, Malmö Aviation, Nyge, Swedair. Och bland de något udda linjerna får väl räknas "mjölktraden" Visby-Malmö med mellanlandningar i Kalmar, Ronneby och Kristianstad. Det var mycket upp-och-ner.
Flyget har inte väckt lika mycket debatt och heta känslor som båttrafiken, men visst har det bränt till ibland. Som 1973 då gotlänningarna gjorde uppror och bojkottade Linjeflyg som hotat med 30-procentig prisökning. Bojkotten slutade med att gotlandsrabatt infördes.
Sedan 2001 flyger ju gotlänningarna även med ett gotländskt bolag, Gotlandsflyg AB, startat av bland andra Pigge Werkelin och Michael Juniwik. Och det har blivit riktigt populärt med charterresor söderut direkt från Visby flygplats. Annat än 30-talets "badresor" till Tingstäde träsk.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!