Hon hittade själv på reglerna som styr Gotlands Marknad

Många av oss har både köpt och sålt saker via Facebook-gruppen Gotlands Marknad. Anna Alyhr är grundaren som lägger många ideella timmar – och som även har makten.

Anna Alyhr var inte beredd på hur populär Gotlands Marknad på Facebook skulle komma att bli.

Anna Alyhr var inte beredd på hur populär Gotlands Marknad på Facebook skulle komma att bli.

Foto: Christine Olsson/Skärmdump Facebook/Privat

Gotland2022-01-02 07:02

Inte många gotländska nätverk kan skryta med att ha över 42 000 medlemmar. Gotlands Marknad på Facebook har blivit en självklar digital mötesplats och affärssida för många gotlänningar.

– Jag godkänner fortfarande omkring 40 nya medlemmar per dag, uppskattar Anna Alyhr.

Hon är 36-åringen från Roma som grundade gruppen. Anledningen till detta är enkel: Det var något som behövdes.

– Alla såna här grupper hade så krångliga regler. Varför kan man inte bara hjälpa varandra i stället? Så tänkte jag.

"Premiären" skedde i oktober 2012. Det blev en ordentlig succé.

– Ja, det blev en bomb. Folk ville verkligen nå ut på det här sättet.

I takt med att second hand blivit alltmer populärt, både av miljömässiga och ekonomiska skäl, har medlemmarna fortsatt att strömma till. Det totala värdet på allt som har sålts uppgår till flera miljoner kronor.

Anna Alyhr är lastbilschaufför till yrket, med ett förflutet inom bland annat Nordkalk och Åkericentralen. Gotlands Marknad är enbart ett hobbyprojekt – som tar en hel del tid i anspråk.

– Det kan nog bli en till två timmar om dagen och det gör man ju gratis.

Juridiken är inte glasklar, men enligt Facebook är det förbjudet att sälja en hel grupp eller marknadsplats. Ändå har sådana erbjudanden dykt upp genom åren.

– Jag har fått frågan, men tackat nej. Om jag säljer tror jag inte att Gotlands Marknad kommer finnas kvar, så som den är, säger Anna Alyhr.

Numera får hon åtminstone en del hjälp med administrationen, av en vän som heter Jimmy.

– Det är ingen jag känner egentligen, men han var med i gruppen från dag ett. Han tog också ett ansvar för att det skulle funka, utan att egentligen vara admin. Nu har han fått bli det också. Samtidigt vill vi att sidan ska klara sig själv, för att vi inte ska behöva sitta där hela tiden.

Oftast är det en rolig hobby. Men inte alltid – det finns dagar då Anna Alyhr funderar på att lägga av.

– Ibland är det tungt, det kan vara tjafs som dyker upp och man får försöka lösa problemen. Ibland hinner man inte med allt heller.

"Tjafset" i fråga är ofta kopplat till Gotlands Marknads regelverk, som är skrivet av grundaren själv.

– Ja, det har jag hittat på. Det stod klart tidigt att det behövdes enkla regler och jag tycker de funkar bra.

Händer det att andra tycker de är orättvisa?

– Nej, faktiskt inte. Reglerna kan inte bli mer rättvisa, som jag ser det.

Det är till exempel förbjudet att sälja "från fastlandet", även om icke ö-bofasta får vara med i gruppen – Anna Alyhr bor själv på fastlandet för närvarande.

Vissa företag tillåts saluföra saker eller tjänster, men inte alla.

– Vi vill gärna ge de små företagen en skjuts. Men de får höra av sig till mig eller Jimmy först, för att få vårt godkännande.

För några år sedan hamnade Gotlands Marknad i blåsväder. Många lämnade gruppen efter att "politiskt material" hade dykt upp i flödet. Detta – och kommentarerna till det – togs sedan bort, för att hålla sidan opolitisk.

Summa summarum går det inte att komma ifrån: Den som bestämmer över Gotlands Marknad har ett visst inflytande på ön.

Anna Alyhr har dock svårt för begreppet "maktposition".

– Makt och makt, jag vet inte, jag tycker mest det är en kul grej. Men jag var inte heller beredd på att det skulle bli så stort.

Framtiden då? Anna Alyhr hoppas orka ett bra tag till.

– Vi kör väl ända in i kaklet. Men vi försöker få sidan att bli mer självgående.

Facebook och grupper

Facebook har nästan tre miljarder användare och över 620 miljoner grupper.

Facebook försöker kontinuerligt "ta bort skadligt innehåll" som bryter mot bolagets riktlinjer och "begränsa distribueringen av problematiskt innehåll". Detta gäller även i grupperna.

Det är inte tillåtet att "försöka sälja, köpa eller byta webbplatsprivilegier eller produktfunktioner, till exempel konton, administratörsroller, tillstånd att publicera, sidor, grupper, gilla-markeringar".

Källa: Facebook

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!